Toyota udskyder lanceringen af kommende elbiler
Toyota skulle være på vej med en ny generation af ultraeffektive elbiler i 2026, men det kommer ikke til at ske alligevel.
Verdens største bilproducent har nemlig udskudt lanceringen af sin næste bølge af elbiler, mens de introducerer ny teknologi, der lover at reducere omkostningerne og fremskynde produktionen.
Se også: Se alle elbiler fra Toyota
To Lexus-elbiler med lang rækkevidde på vej
På Japan Auto Show i oktober sidste år fik vi det første kig på de kommende modeller. Toyota præsenterede sin næste generations elbilplatform og fremviste to Lexus-koncepter, sedanen LF-ZC og SUV’en LF-ZL, som begge forventedes at blive lanceret i 2026.
Vi skal måske vente lidt længere på at se produktionsmodellerne. Ifølge oplysninger fra det japanske medie NHK udskyder Toyota starten på produktionen af Lexus-elbilerne til midten af 2027.
Nyt batteri med 800 km rækkevidde
Toyota hævder, at selskabets kommende elbilbatteri kan give en WLTP-rækkevidde på over 800 km. De vil også introducere lynhurtig opladning fra 10 til 80 procent på 20 minutter.
Til sammenligning har den nuværende SUV fra Toyota, bZ4X, en WLTP-rækkevidde på op til 513 km, mens en opladning tager cirka 30 minutter.
Der er stadig tale om en lithium-ion-batteri, men produktionsomkostningerne er 20 procent lavere end batteriet, der bruges i bZ4X.
Ifølge det japanske medie udskyder Toyota lanceringstidspunktet for at få tid til at introducere sine nye produktionsmetoder, herunder giga-casting, da man ønsker at reducere omkostningerne og øge produktionen.
Det er uvist, om forsinkelsen ændrer på Toyotas plan om at lancere hele 30 forskellige elbilmodeller under Toyota- og Lexus-mærkerne frem mod 2030.
Solid-state-batterier i 2027
Toyota har i mange år arbejdet på at kommercialisere solid state-batterier til elbiler. Seneste melding fra bilgiganten er, at den sigter efter at kommercialisere faststofbatterierne i 2027 og 2028.
Solid state-batterierne vil give en rækkevidde på mindst 1.000 km, og en fuld opladning vil tage ned til 10 minutter.
Der går altså endnu en årrække, før de første elbiler fra Toyota og Lexus bliver udstyret med solid state-batterier, som bringer et væld af fordele med sig i forhold til nuværende elbilbatterier.
Kinesiske IM Motor er dog kommet Toyota i forkøbet, idet producenten allerede har lanceret sin første elbil med solid state, IM L6, i Kina.
Perspektivering
Den teknologiske udvikling inden for elbilbatterier går lynhurtig i disse år. Dels får batterierne længere rækkevidde, højere energitæthed og hurtigere opladning, og dels introduceres helt nye batterikemier og teknologier såsom solid state.
Toyota er langt fra ene om at udvikle nye elbilbatterier. BYD, CATL og Tesla er alle tre førende på området, og Toyota står også til at blive en vigtig aktør inden for solid state.
Hvem af dem der får størst succes med de nye udviklinger inden for batteriteknologi, er for tidligt at sige. Sikkert er det i hvert fald, at du kan læse meget mere om de nyeste trends inden for batteriteknologi.