Tre elbiler sikkerhedstestet af Euro NCAP – kinesiske elbiler i top

Euro NCAP har testet sikkerheden i tre nye elbiler. Se hvor mange stjerne SUV'erne Polestar 3, Hongqi E-HS9 og BYD Sealion 7 får i Euro NCAPs sikkerhedstest.

Tre elbiler sikkerhedstestet af Euro NCAP – kinesiske elbiler i top

Euro NCAP er klar med test og bedømmelser af sikkerheden i tre nye elbiler: Polestar 3, Hongqi E-HS9 og BYD Sealion 7, som har tre ting til fælles: De er alle SUV’er, de er produceret i Kina og får alle tre topkarakter: 5/5 stjerner.

Se også: Sammenlign elbiler på pris og kvalitet

Polestar 3 sætter ny standard for børns sikkerhed

Den største nyhed er sikkerhedstesten i Polestar 3, som sætter ny standard inden for børns sikkerhed. Den scorer 93/100 i børns sikkerhed, hvilket er det højeste, der er målt i løbet af de seneste ni år.

Resultatet er endnu mere imponerende i betragtning af, at rekorden er sat under de hidtil strengeste sikkerhedskrav fra Euro NCAP.

Samlet set scorer Polestar 3 90 procent i sikkerhed for voksne, 93 procent i sikkerhed for børn, 79 procent i sikkerhed for bløde trafikanter og 83 procent i kvaliteten af sikkerhedssystemerne, hvilket giver 5/5 stjerner.

Se også: Priser, specifikationer og billeder af Polestar 3

BYD Sealion 7: 5 stjerner i Euro NCAP

BYD’s nye mellemklasse-SUV, Sealion 7, får også 5/5 stjerner i Euro NCAPs crashtest.

BYD Sealion 7 får 87  procent i sikkerhed for voksne, 93 procent i sikkerhed for børn, 76 procent i sikkerhed for bløde trafikanter og 79 procent i kvaliteten af sikkerhedssystemerne.

Se også: Priser, specifikationer og billeder af BYD Sealion 7

Hongqi E-HS9: 5 stjerner i Euro NCAP

Sidste elbil i denne omgang er den store SUV, Hongqi E-HS9, som også får topkarakteren 5/5 stjerner.

Hognqi E-HS9 får 82 procent i sikkerhed for voksne, 87 procent i sikkerhed for børn, 73 procent i sikkerhed for bløde trafikanter og 82 procent i kvaliteten af sikkerhedssystemerne.

Se også: Priser, specifikationer og billeder af Hongqi E-HS9

Kinesiske elbiler er blandt de sikreste

Denne testrunde af elbiler viser en udvikling, vi har set over en længere periode. Dagene hvor kinesiske biler var af lav kvalitet og sikkerhedsmæssigt ikke på niveau med de vestlige bilmærker er for længst forbi.

De kinesiske bilmærker har i efterhånden flere år demonstreret, at de sagtens kan bygge elbiler af høj kvalitet, og som er sikre for både fører, passagerer og medtrafikanter.

Årsagen er simpel. Flere kinesiske bilmærker som BYD, Geely-koncernen (der ejer Volvo, Polestar og Lotus), Xpeng og MG satser på eksport til resten af verden, og alene en lav pris takket være kinesisk statsstøtte er ikke nok. For at få succes på disse breddegrader er de også nødt til at leve op til de europæiske sikkerhedsstandarder, og det har de vist, at de konsekvent er i stand til.

Ikke desto mindre har mange af de kinesiske bilmærker stadig svært ved at opnå succes i Danmark. Generelt vælger danskerne ganske enkelt andre elbiler end de kinesiske – med undtagelse af BYD og Xpeng, som i 2024 og 2025 har haft et fornuftig salg af elbiler. Det er blandt andet EU’s forhøjede told på kinesisk producerede elbiler, som har gjort det sværere for de kinesiske bilmærker at opnå markedsandele i Danmark.

Se også: Danskerne gider ikke købe kinesiske elbiler

Perspektivering

Vil du sammenligne sikkerheden i alle elbiler? Vi har samlet en liste over alle elbiler, som Euro NCAP har sikkerhedstestet. Her kan du se den samlede bedømmelse og de fire øvrige testområder.

I Mobilsidens katalog over elbiler, Elbilmatch, kan du også se alle elbilers Euro NCAP-bedømmelser sammen med bilernes specifikationer, priser og billeder.

På Mobilsidens statistikside kan du desuden se mange flere tal over salget af elbiler i Danmark.

Vi anbefaler:
Test og anmeldelser af elbilers sikkerhed
Hvilke elbiler klarer sig Bedst i Test?
Se priser på de billigste elbiler
Kommende elbiler i 2024, 2025 og 2026
Stem på Årets elbil 2025