Tyske myndigheder kan forpurre forbud mod benzinbiler i EU
Tyskland skifter overraskende mening om EU’s planlagte afstemning om et forbud af forbrændingskøretøjer fra 2035. De sætter spørgsmålstegn ved sin støtte til forslaget og vil have en uddybning af, hvordan et forbud vil påvirke industrien med særligt fokus på en forklaring af, hvordan brugen af e-brændstof skal reguleres.
EU-parlamentet, Kommissionen og EU’s medlemslande gennemgik sidste år månedsvis af forhandlinger, inden de kom til enighed om en potentielt banebrydende lov, der skal forbyde salg af nye forbrændingskøretøjer fra 2035.
Se også: Den billigste elbil på markedet
Bilproducenter protesterer mod forbud af benzinbiler
Siden annonceringen af det endelige lovforslag har visse bilproducenter i Europa protesteret og ønsket, at tidspunktet for forbuddet bliver flyttet til 2040. Trods protesterne godkendte EU forbuddet i februar måned, og blot en enkelt afstemning nu i marts mangler for at gøre forslaget til en konkret lov.
Frem til nu har den endelige afstemning mest set ud som en formalitet, da flertallet af EU’s medlemslande lod til at være med ombord. Nu har den store bilproduktionsnation Tyskland imidlertid fået kolde fødder. Argumentet for de kolde fødder er, at der stadig er uklarheder omkring CO2-neutrale brændstoffer i forhold til at forlænge salget af forbrændingskøretøjer.
Der er dog stadig håb om, at lovforslaget kan gennemføres og forbuddet indføres.
Se også: Anmeldelse af elbiler
E-brændstoffer skal være tilladte i EU’s forbud mod forbrændingskøretøjer
I forbindelse med Tysklands pludselige meningsskift har også andre lande taget bladet fra munden. Det gælder blandt andet Italien, der tidligere har meldt ud, at de ville stemme imod forbuddet.
Audis CEO, Markus Duesmann, er derimod enig med Tysklands miljøminister fra Die Grünen, der har anbefalet Tyskland at stemme ja til udfasningen af forbrændingskøretøjer.
Mens Audi altså bakker op om et fuldelektrisk line-up af biler senest i 2035, er det den tyske regering, der stritter imod og vil fortsætte salget af biler med højt CO2-udslip i længere tid.
Med en godkendelse af syntetiske brændstoffer tror Tyskland, at det er muligt med et forbud, men de vil have flere detaljer på området, inden de godkender EUs forbud mod forbrændingskøretøjer.
Se også: Bedste elbilforsikring