Undersøgelse: SUV’er er farlige for fodgængere

De store SUV'er med høj indstigning øger risikoen for dødelige skader på fodgængere med 44 procent for voksne og 130 procent for små børn, viser ny undersøgelse.

Undersøgelse: SUV’er er farlige for fodgængere

Danskerne elsker SUV’er, som giver ekstra kabineplads og en høj indstigning. Men de store SUV’er udgør en markant større fare for fodgængere end lavere biler, viser en ny britisk undersøgelse.

En analyse af 682.509 sammenstød viser, at en voksen fodgænger har en 44 procent højere risiko for at dø ved påkørsel af en SUV eller varebil frem for en mindre bil. For børn op til 9 år er risikoen 130 procent højere.

I USA kunne 17 procent af alle dødsfald undgås, hvis SUV’er blev udskiftet med lavere biler – i Europa anslås tallet til 8 procent. Det skyldes, at der er en mindre andel af SUV’er i Europa end i USA.

Årsagen til, at SUV’er er så farlige i forhold til en sedan, hatchback, stationcar eller coupé, er bilernes høje, kantede og flade front, som rammer højere på fodgængerens kroppe og forårsager mere alvorlige skader på eksempelvis bryst eller bækken i stedet for på ben. SUV’ers højere vægt medfører også et kraftigere sammenstød, hvilket øger risikoen for dødelige skader.

Til trods for de opsigtsvækkende resultater anbefaler forskerne ikke et decideret forbud mod SUV’er, idet der ikke er nogen universel accepteret eller juridisk definition af, hvad der kendetegner en SUV.

Se også: Sammenlign elbiler på pris og kvaliter

Roadpricing kan sende store SUV’er på tilbagetog

SUV’er er eksploderet i popularitet i Danmark. Hvor det i 1. kvartal 2020 kun var 16 procent af alle elbiler, som var SUV’er, er det i 1. kvartal 2025 hele 70 procent. 45 procent er en mellem SUV, mens 13 procent er en stor SUV. Kun 9 procent er en lille SUV.

Til sammenligning er det kun 56 procent af alle biler med andre drivmidler, som er en SUV. 28 procent af disse er mellem, mens 20 procent er lille og kun 5 procent stor.

Tallene vidner om, at danskerne køber større biler, når de er elektriske – og det har næppe noget med trafiksikkerhed at gøre, men derimod pris. Elbiler har hidtil haft meget lave eller slet ingen registreringsafgift, og det har givet særdeles gunstige priser på elbiler især i den store mellemklasse og i premiumklassen.

Registreringsafgiften står til at blive udfaset, og i stedet indføres muligvis såkaldt roadpricing. Det er en kørselsafgift, der betales løbende, alt efter hvor meget man kører – og eventuelt også hvor miljøvenlig og energieffektiv en bil er.

Roadpricing kan give danskerne et incitament til at køre mindre og vælge mere energieffektive biler, hvilket kan få flere til at fravælge de store – og også farligere – SUV’er.

Se også: Se alle SUV’er i Danmark

Perspektivering

Mobilsidens statistikside kan du læse mere om udbredelsen af forskellige typer elbiler, herunder SUV’er. Du kan også se salgstal for alle bilmærker og modeller og se, hvor mange offentlige ladere der er i din kommune.

Overvejer du trods den øgede risiko for fodgængere en SUV? På Elbilmatch kan du sammenligne priser, specifikationer og bedømmelser på alle SUV’er i Danmark.

Vi anbefaler:
Test og anmeldelser af elbiler
Kommende elbiler i 2025, 2026 og 2027
Hvilke elbiler er Bedst i Test?
Priser på de billigste elbiler