Planlagt afgiftsstigning på elbiler aflyst – overvejer roadpricing

Registreringsafgiften på elbiler stod i 2026 til at stige i gennemsnit 28.900 kr., men nu arbejder regeringen på helt at afskaffe registreringsafgiften. Roadpricing kan blive erstatningen.

Planlagt afgiftsstigning på elbiler aflyst – overvejer roadpricing

Registreringsafgiften, som vi kender den i dag, er på vej væk. Regeringen arbejder på at afskaffe det nuværende afgiftssystem, erfarer Ekstra Bladet.

Elbiler får i dag store rabatter og høje fradrag i beregningen af registreringsafgiften, og efterhånden som flere danskere skifter til elbil, skaber den manglende eller meget lave registreringsafgift på elbiler et milliardstort hul i statskassen.

Se også: De mest populære elbiler i Danmark

Roadpricing: Løbende afgift på din kørsel

Dansk Industri forventede en gennemsnitlig afgiftsstigning på elbiler i 2026 på 28.900 kr., men det kommer med al sandsynlighed ikke til at ske. I stedet kigger regeringen i retning mod roadpricing – også kaldet kørselsafgift.

Roadpricing er en løbende afgift på alle biler, hvor man betaler for, hvor meget man kører – og eventuelt hvor. Systemet kan være simpelt (pris pr. kilometer) eller mere avanceret, hvor prisen varierer efter f.eks. tidspunkt, vejtype og bilens miljøpåvirkning.

Regeringen vil også indføre en ”Tesla-afgift”, som beskatter de store og tunge luksusbiler hårdere for at tilskynde danskerne til at vælge billige og mindre biler.

Den endelige løsning vil efter planen blive præsenteret før sommerferien.

Se også: Test og anmeldelser af elbiler

Hvad betyder roadpricing for afgifterne på elbiler?

Det er for tidligt at sige, om roadpricing vil gøre det dyrere eller billigere at være elbilist i Danmark. På den positive side er de planlagte prisstigninger nu aflyst, men potentielt kan løbende betaling af afgifter i form af roadpricing også blive dyrere end de tidligere annoncerede stigninger af registreringsafgiften. Først når den endelige aftale er offentliggjort har vi vished om, hvad konsekvenserne bliver for danske elbilejere.

Roadpricing har i hvert fald den store fordel, at den også rammer udlændinge, der kører på de danske veje – noget der kan finansiere omkring 20 procent af gildet.

I teorien kan roadpricing også løse den udfordring, der gælder for den nuværende registreringsafgift, hvor statens indtægter falder, efterhånden som elbiler med lav registreringsafgift fylder mere af salget. Så snart registreringsafgiften på elbiler stiger, bliver de dyrere, og færre køber dem, hvilket kan bremse den grønne omstilling af bilparken.

Med roadpricing får staten derimod løbende indtægter, uanset om det er en elbil, hybridbil eller fossilbil. Det giver danskerne et incitament til at køre mindre og vælge mere energieffektive biler, som typisk er elbilerne, hvilket bidrager til den grønne omstilling. Dermed kan elbilerne stadig være billige at købe, samtidig med at staten beholder indtægterne fra danskernes brug af biler.

Roadpricing skal dog indføres med forsigtighed, da det kan opleves som en ny skat, der kan skabe folkelig modstand, som da den famøse betalingsring omkring København blev forsøgt indført.

Systemet kan implementeres på mange forskellige måder, men er endnu ikke blevet brugt i så stor skala, som det overvejes i Danmark. Nogle løsninger involverer mere overvågning af bilens færden end andre.

Se også: Disse elbiler er Bedst i Test

Perspektivering

De lave afgifter er med til at tilskynde danskerne til at at vælge elbiler. Store ændringer i afgiften på kort tid kan påvirke salget af elbiler markant, og det vakte derfor også opsigt, da elbiler stod til en gennemsnitlig afgiftsstigning på 50.000 kr. i løbet af to år. Læs mere om de højere afgifter på elbiler i 2026 og 2027, som formentlig er fortid.

Vi anbefaler:
Priser på de billigste elbiler i Danmark
Kommende elbiler i 2025, 2026 og 2027
Få  hjælp til at vælge den rette ladeløsning