Sammenligning: Volvo ES90 udfordrer BMW og Mercedes
Volvo har nu klar med danske priser og endelige specifikationer på flagskibs-sedanen ES90.
Volvo ES90 slår de store tyske alternativer på vigtige specifikationer, men kan endnu ikke matche dem på prisen.
Se sammenligning af specifikationer, plads, udstyr, infotainment og pris på Volvo ES90, BMW i5 og Mercedes EQE.
Se også: Sammenlign og se priser på elbiler fra Volvo
Volvo ES90 mod BMW i5 og Mercedes EQE
To af de mest populære elbiler fra BMW og Mercedes-Benz har netop fået en ny stærk svensk konkurrent: Volvo ES90.
ES90 er en nøglemodel for Volvo, som skal bevise, at mærket kan matche, og måske endda overgå, nogle af markedets bedste elbiler til de lange køreture.
Med lang rækkevidde, høj komfort og luksus til en relativt overkommelig pris placerer ES90 sig direkte op mod BMW i5 og Mercedes-Benz EQE i den store mellemklasse af sedaner.
Spørgsmålet er, om Volvo kan udfordre de to stærke konkurrenter, der lige nu dominerer klassen.
For at give et klart billede har vi sammenlignet basismodellerne: BMW i5 eDrive40, Mercedes-Benz EQE 350+ og Volvo ES90 Single Motor Extended Range – så du kan se, hvad man reelt får for pengene.
Se også: Alle kommende elbiler i 2025, 2026 og 2027
Opladning, rækkevidde og effektivitet
Volvo ES90 har med dens 800 volt teknologi hurtig opladning. Den lader fra 10-80 % på 22 minutter, som til sammenligning tager BMW i5 30 minutter og Mercedes EQE på 32 minutter.
Rækkevidde på Volvo ES90 er opgivet til 645 km (92 kWh), som slår BMW i5 med 525 km (81,2 kWh), men ikke Mercedes EQE med 689 km (90,6 kWh).
Når de gælder effektiviteten er er ES90 og EQE lige gode med et forbrug på 16,1 kWh/100 km, mens BMW i5 halter efter med 18 kWh/100 km.
Med høj effektivitet, andenlængste rækkevidde og klart hurtigste opladning tager Volvo ES90 sejren her.
Se også: Disse elbiler oplader hurtigst
Ydeevne
De tre elektriske sedaner har nogenlunde den samme ydeevne og accelerationstid, men BMW i5 tager her sejren.
BMW i5 har en ydeevne på 250 kW (340 hk), hvor Mercedes EQE har 235 kW (320 hk) og Volvo ES90 245 kW (333 hk).
Det betyder, at i5 er henholdvist 0,1 sekund og 0,6 sekund hurtigere fra 0-100 km/t end EQE og ES90.
Når bilerne slippes løs på den tyske autobahn er Merdedes-Benz EQE klart hurtigst med en tophastighed på 210 km/t. Her skuffer Volvo ES90 med 180 km/t og BMW i5 med 193 km/t.
Vores vurdering er, at forskellen i accelerationstid er så lille, at Mercedes-Benz EQE vinder med en meget højere tophastighed.
Passager- og bagageplads
En vigtig parameter i de tre sedaner er pladsen, og dermed hvor komfortable og gode de er som familiebiler.
Der er tale om tre store elbiler, der alle er tæt på eller over de fem meter i længden. Den længste er BMW i5 med 5,060 mm, men tæt efterfulgt af Volvo ES90 på 5.000 mm. Kortest er EQE med 4.946 mm.
Alle tre sedaner har fem siddepladser, men Volvo ES90 vinder med mest benplads og højde i kabinen, hvor EQE kommer ind som nummer to. Klart mindst plads får man i BMW i5, som heller ikke har fladt fuldt ved midterste bagsæde.
Volvo ES90 vinder på bagagerumsplads med 446 liter, men forskellen er forsvindende lille. Der er 445 liter i BMW i5 og 430 liter i Mercedes EQE.
Volvo ES90 har dog en fordel ved, at den har 27 liter bagagerum under motorhjelmen, som konkurrenterne ikke tilbyder.
Med mere plads i kabinen, minimalt større bagagerum og frunk vinder Volvo ES90.
Se også: Her er de bedste SUV’er på el
Infotainmentsystem
En anden vigtig parameter hos forbrugerne er infotainmentsystemet, hvor der stilles krav til skærmkvalitet, brugervenlighed og funktioner.
ES90 har det nyeste infotainmentsystem fra Volvo, Volvo OS, baseret på Android Automotive med Googles tjenester, Google Built-in. Her får man Google Maps, Google Assistent og mulighed for at hente sine yndlingsapps fra Google Play.
Infotainmentsystemet fra Volvo er hurtigt, rimeligt brugervenlig og har det nydeligt og moderne design.
BMWs infotainmentsystem er hurtigt, men er overfyldt med menuer, funktioner og er designmæssigt forvirrende og forældet.
Infotainmentsystemet i Mercedes EQE er det mindst imponerende af de tre. Designet er forældet, det er for sløvt og generelt for dårligt for en bil til den pris – dog er det rimeligt simpelt og brugervenligt.
Igen er det Volvo ES90, der tager sejren i infotainmentsystem.
Se også: Disse elbiler har de bedste infotainmentsystemer
Volvo ES90 skal blive billigere
Den nye Volvo ES90 tegner lovende og overgår de tyske konkurrenter på både plads, opladning og infotainmentsystem.
Efter vores vurdering har ES90 også en fordel på design, både ude og inde, men her er vi ovre i smag og behag snarere end objektive forskelle.
Den største udfordring er prisen. I Danmark starter ES90 ved 653.000 kr., mens BMW i5 fås fra 549.900 kr. og Mercedes-Benz EQE fra 556.308 kr. Forskellen på omkring 100.000 kr. er markant, også selv i denne prisklasse, hvor prisen er mindre vigtig.
Vi vurderer derfor, at Volvo er nødt til at tilbyde en billigere variant, hvis ES90 skal være et reelt alternativ. Alt tyder dog på, at det er på vej.
Lige nu sælges ES90 herhjemme kun med Ultra-udstyrspakken, men i andre lande findes i en mindre omfattende pakke.
Kommer den også til Danmark, kan startprisen falde til omkring 575.000 kr. – og så står ES90 pludselig som et særdeles stærkt alternativ til både BMW og Mercedes.
Se også: Se garantien på alle elbiler i Danmark
Perspektivering
Er du på jagt efter en elbil af typen sedan? Her kan du se de bedste sedaner og alternativer i forskellige prisklasser.
Vi anbefaler:
Her er de bedste elbiler
Hvilke elbiler er Bedst i Test?
Se udvalget af elbiler i premium-klassen
Test og anmeldelser af sedaner