VW-CEO mener at selvkørende biler vil være mainstream i 2030

Vil man være førende inden for autonome biler i fremtiden, skal der satses benhårdt på det allerede i dag, slår VW direktør fast.

VW-CEO mener at selvkørende biler vil være mainstream i 2030

CEO for Volkswagen, Thomas Schafer, mener, at selskabets selvkørende biler vil være mainstream, når vi når 2030. I et interview med AutoCar siger han, at VW er i gang med at konsolidere partnerskaber med virksomheder, der skal sikre en bæredygtig udvikling.

“Vores mål er at tilbyde vores kunder de mest effektive funktioner på det tidligst mulige tidspunkt og at etablere vores udvikling så omkostningseffektivt som muligt,” uddyber Thomas Schafer.

Se også: Test af elbiler på video

VW er på vejene i dag med selvkørende biler

Deres softwareselskab, Cariad, har fokus på udvikling af selvkørende teknologi i Kina, og Bosch vil være deres samarbejdspartner i resten af verden.

Schafer tilføjede, at VW er ude på vejene i Hamburg og München med selvkørende biler. “Teknologien er tilgængelig, og vi kører autonomt i Hamborg og München”, men han siger samtidig, at der altid er et behov for at bevise, at systemet kører bedre end et menneske.

Lovgivningen for det er enorm. Den er helt forskellig fra land til land.”

Se også: Test af Volkswagen ID.5

Man kan ikke ligge i venteposition når det gælder autonom kørsel

Schafer slår fast, at det handler om at være med inden for autonom kørsel allerede nu og man kan ikke tillade sig at lægge sig i venteposition.

“Man skal fokusere på autonom kørsel nu, og det er derfor, vi presser så hårdt på i CV-divisionen, for når det først sker, åbner det op for profitpuljer og muligheder. Jeg vil ikke sige, at vinderen tager det hele, men det er et spil, som man skal være med i tidligt. Du kan ikke vente og så hurtigt fremad, så derfor fokuserer vi fuldt ud på det nu,” siger han i interviewet.

Se også: Test af elbiler

“En overdrivelse”, udtaler bilekspert

“Helt selvkørende biler i 2030 er en overdrivelse. Der er flere niveauer for autonom kørsel, hvor de fleste biler i dag er på niveau 2 ud af 5. Det betyder, at de kan accelerere, bremse og selv styre – men primært til brug for lande- og motorvej, hvor det ikke bliver for kompliceret for bilen”, lyder det fra Daniel Søgaard Hald, bilekspert på mobilsiden.dk

Han slår fast, at der er lang vej endnu til helt selvkørende biler, som uden input kører fra A til B. “Det kommer ikke til at ske i 2030”.

Bilen bliver den største dataindsamlingsanordning der findes

Schafer taler i interviewet også om nogle af de problemer, VW har mødt under udrulningen af selvkørende biler.

“Det er lovgivningen, kamerasystemerne, chippene, energiforbruget og beregningshastigheden. Bilen bliver den største dataindsamlingsanordning, der findes. Det er virkelig komplekst.”