Første tur: Volkswagen ID. Polo rost til skyerne
Det tyske medie Autogefühl har som et af de første i verden prøvekørt Volkswagens kommende minibil. Deres vurdering er, at den lille ID. Polo er sjovere, skarpere og mere imponerende, end nogen havde turdet håbe på.
Se også: Her er alt du skal vide om VW ID. Polo
Volkswagen ID. Polo kan blive den bedste elbil i 2026
Glem alt om navnet ID.2 for en stund. Ifølge de seneste meldinger fra Volkswagen vender de tilbage til rødderne og kalder den kommende elektriske minibil for ID. Polo. Og skal man tro de første testkørsler, er der god grund til at glæde sig.
Autogefühl har haft lejlighed til en eksklusiv prøvetur i en prototype, og begejstringen er næsten ikke til at styre.

Den er sjov at køre
Det mest overraskende ved den nye ID. Polo er køreegenskaberne. Selvom bilen er forhjulstrukket – i modsætning til de større ID.3 og ID.4 – leverer den en køreoplevelse, der får smilet frem.
“Den kører bedre end en Golf,” lyder den kontante dom fra værten, Thomas Majchrzak.
Han beskriver bilen som utrolig agil og præcis, næsten som at køre i en simulator eller en lille rallybil. Den lave vægtplacering fra batteriet gør, at den ligger stabilt i svingene, og med 211 hestekræfter i den testede version er der rigeligt med overskud.
Se også: Se alle elbiler fra Volkswagen

Overraskende god plads
Selvom ID. Polo er en lille bil på 4 meter, har Volkswagen tryllet med pladsen i bagagerummet. Det rummer hele 435 liter, hvilket er markant mere end i den nuværende Polo (351 liter) og endda tæt på den større ID.3.
Hemmeligheden ligger i en meget dyb “kælder” under gulvet, hvor der er plads til en fuld kabinekuffert eller et par kasser sodavand stående på højkant.
Bagsædet er dog en anden historie. Her mærker man bilens kompakte størrelse. Værten i videoen, der er en mand på 189 cm, kan lige akkurat sidde der, men benpladsen er trang. Til gengæld er der fin lofthøjde, og gulvet er helt fladt, hvilket gør midterpladsen mere brugbar.
Der er også tænkt på de moderne behov med to USB-C stik til passagererne bagi.
Se også: Sammenlign alle elbiler på pris og kvalitet

Tilbage til fysiske knapper
Volkswagen har lyttet til kritikken af deres seneste interiør. I ID. Polo vender de fysiske knapper tilbage på rattet, og der kommer rigtige drejeknapper til klimaanlægget. Det er slut med at fedte rundt på en touchskærm for at skrue op for varmen.
Volkswagen har desværre ikke givet mediet lov til at kigge på infotainmentsystemet endnu, som sandsynligvis ikke er klar til fremvisning. Men det kunne altså tyde på, at softwaren i ID. Polo får en makeover i forhold til nuværende elbiler fra VW – og det lyder ikke så ringe.
Se også: Priser, specifikationer og billeder af Volkswagen ID. Polo

Se også: Test og anmeldelser af nyeste elbiler
Alternativer til Volkswagen ID. Polo
Det tyder lovende for den lille ID. Polo, der lander som en prisvenlig hatchback i bybilklassen herhjemme i løbet af efter 2026.
Der kommer også andre varianter af ID. Polo, heriblandt Cupra Raval og Volkswagen ID. Cross.
Volkswagen har endnu ikke mest danske priser ud, men vi forventer den vil koste fra ca. 200.000 kr. Her er de tre primære konkurrenter til ID. Polo:
- Renault 5 E-Tech Electric
Bedømmelse: 82/100
Pris: 189.990 kr. - Nissan Micra
Bedømmelse: 80/100
Pris: 199.900 kr. - BYD Dolphin
Bedømmelse: 79/100
Pris: 214.995 kr.
Vi anbefaler:
Guide til opladning af elbil derhjemme
Priser på de billigste elbiler i Danmark
Se hvilke elbiler der er Bedst i Test
Let opladning med ladeboks: Takecharge