Volkswagen udsætter ny software til 2027
Volkswagen har valgt at forsinke en stor forbedring af deres software og infotainment i biler til tidligst 2027. I stedet har bilproducenten valgt at fokusere på nye modeller af elbiler.
Se også: Sammenlign rækkevidde på elbiler
Samme software til alle Volkswagen-biler
Reuters oplyser, at Volkswagens softwareenhed Cariad forsinker sin næste generation af software til biler, 2.0-platformen, til 2027 eller 2028.
Den kommende software kommer med en lang række forbedringer, der skal give brugerne en bedre oplevelse i bilen samt muliggøre niveau 4 autonom kørsel. Software Platform 2.0 er en fælles software- og elektronikarkitektur for alle VW-koncernens køretøjer – den vil altså også bruges i Audi, Porsche mm. – og skulle være implementeret i hele flåden fra 2026, men udviklingen er blevet forsinket.
Arno Antlitz, der er COO hos Volkswagen Group, sagde, at selskabet først og fremmest vil koncentrere sig om den version af platformen, som vil blive implementeret fra næste år i elektriske topmodeller som elektrisk Porsche Macan og Audi Q6 e-tron. Her mener han Software Platform 1.2, der skulle have været lanceret i år og derfor også er forsinket.
“Der vil komme store biler på den platform (version 1.2)… det giver os en smule fleksibilitet til at udskyde 2.0 til 2027, 2028,” tilføjede han og bekræftede dermed en Reuters-rapport fra sidste år om, at platformen ville blive skubbet til slutningen af årtiet.
Se også: Nyheder om elbiler
Forbedret software allerede fra næste år
Allerede fra næste forbedres softwaren til Volkswagens biler, hvor der lanceres biler med Software Platform 1.2. Om Volkswagen ID.7 kommer med denne er vi usikre på. Vi har rettet henvendelse til Volkswagen.
Volkswagens software er baseret på Android Automotive fra Google, men kommer ikke med “Google Built-in”. Det betyder, at der ombord ikke er Googles tjenester, såsom maps, Google assistent, Play Butik og meget andet.
Læs også: Volkswagen skifter til Android Automotive
Volkswagen får ny software-chef
Volkswagen udpegede i sidste uge Bentleys produktionschef Peter Bosch til at lede Cariad, der udvikler software til Volkswagen Group
“Det bliver et meget stærkt team, der fokuserer på at få Cariad på ret køl”, sagde Antlitz torsdag og tilføjede, at målet var at stole mere på eksterne partnere og gøre mindre internt for at reducere likviditetsforbruget, mens bilproducenten forsøger at opbygge sin softwareekspertise.
I Europa og Nordamerika vil Volkswagen benytte Qualcomms “system on a chip”-halvledere, og i Kina vil man anvende superchips, der er udviklet sammen med den kinesiske partner Horizon Robotics.
Se også: Hvad er en elbilforsikring?