Volkswagen fremviser banebrydende batteriteknologi
Billigere elbiler? Det lyder for de fleste nok som en rigtig god idé, hvis man tager et kig på de nuværende priser. Dét og mere vil Volkswagen opnå med en helt ny batteriteknologi.
Se også: Se alle elbiler i Danmark
Billigere elbiler og mere miljøvenligt batteri
Volkswagen-ejede PowerCo SE er i gang med udviklingen af et nyt batteri til elbiler, der kan få stor betydning for den tyske bilproducent.
Først og fremmest vil den nye teknologi vil give et markant boost til effektiviteten og bæredygtigheden i masseproduktionen af battericeller. Faktisk vil man med dette nye batteri kunne spare hele 30 procent på energiforbruget i produktionen.
Dertil vil batteriet kunne nøjes med 15 procent mindre produktionsplads. Det har den fordel, at fabrikkerne kan skrue ned for størrelse og dermed yderligere for energiforbruget. Det vil spare energi svarende til det årlige forbrug i 40.000 private husholdninger.
Det er gode nyheder for miljøet, men sandsynligvis også for bilkøbernes pengepunge.
Det nye batteri vil nemlig gøre det muligt for Volkswagen at spare millioner af euro i produktionsomkostninger. Det betyder, at VW kan producere billigere elbiler, som der er et stort ønske om blandt forbrugere. Og måske kan det endda betyde, at VW kan begynde at tjene penge på deres elbiler.
Længere holdbarhed, høj energitæthed og hurtigere opladning
Der er også andre fordele ved det nye batterit til elbiler. Den nye teknologi betyder nemlig, at batterier udover at være mere miljøvenlige og billigere af producere også vil være bedre batterier.
Med det menes der, at de vil have længere holdbarhed og højere energitæthed. Det vil for eksempel betyde, at man vil kunne opnå længere rækkevidde i fremtidige VW-elbiler.
Derudover giver batteriet også mulighed for hurtigere opladning.
Se også: Nyt om elbiler
Hvordan er det nye VW-batteri anderledes?
Nu bliver det nok en anelse tørt. Batteriteknologien er spændende, men der er talt om et tørt batteri, hvor der i stedet for slam bruges pulver.
Elektroderne (katode og anode) er det centrale element i battericellen, som definerer energitætheden og batteriets effekt. I moderne industriel elektrodeproduktion blandes batterimaterialerne med additiver og flydende opløsningsmidler til en slags slam. Efterfølgende bliver de coatet på folier af kobber eller aluminium og derefter tørret og presset.
PowerCos tørbelægningsprocedure gør det muligt at presse pulverbasismaterialerne direkte på folien på samme måde som ved en trykningsproces. Resultatet er, at to ud af fire trin i elektrodeproduktionen bliver overflødige. Pulverbelægningen kan påføres folien på en ekstremt fin og jævn måde, så det lag, man opnår, har ca. samme tykkelse som et hår. Det sikrer en fremragende pladsmæssig energitæthed og en lang levetid, mens batteriets lynopladningsegenskaber samtidig forbedres.
Hvornår er det nye batteri så? Det er Volkswagen desværre ikke klar til at afsløre endnu.