Volkswagen lancerer den selvkørende minibus ID. Buzz AD
Volkswagen og datterselskabet MOIA, der udvikler mobilitetstjenester, har præsenteret den elektriske minibus ID. Buzz AD – koncernens første fuldt selvkørende serieproducerede elbil. Den har eksisteret i flere år under test, men nu er udviklingen af den selvkørende robotaxi fra Volkswagen-koncernen færdig, og bilen er blevet godkendt og vil snart være at finde på vejene.
Den selvkørende elbil er ikke bygget til privatpersoner, men mobilitetstjenester, og skal fungere som robotaxi, som privatpersoner kan booke via apps. Den bliver i første omgang lanceret i Hamburg i 2025 og senere i andre dele af Europa og USA i 2026.
Volkswagen ID. Buzz AD har 27 sensorer fra Mobileye i form af 13 kameraer, ni LiDAR-sensorer og fem radarer, som giver redundant 360 graders sansning af bilens omgivelser. Volkswagen ID. Buzz AD lever dermed op til kravene for niveau 4 ud af 5 inden for selvkørende teknologi.
Se også: Se alle elbiler fra Volkswagen
ID. Buzz AD sætter standarden for selvkørende biler i Europa
Med ID. Buzz AD viser Volkswagen, at koncernen er blandt de mest seriøse aktører i det globale kapløb om selvkørende teknologi.
Hvor nogle bilproducenter som Tesla forsøger at opnå fuld autonomi alene gennem kameraer og avanceret AI, har Volkswagen valgt en mere sikker tilgang med et højt antal sensorer og indbygget redundans. Det er en tilgang, der harmonerer med den europæiske tradition for høj trafiksikkerhed, ansvar og stærk regulering.
Volkswagen udnytter desuden sin store erfaring med avancerede førerassistentsystemer, som allerede findes i mange af koncernens personbiler, til at løfte teknologien til SAE Level 4 inden for selvkørende teknologi. Det betyder, at bilen kan køre helt selv – men med fjernovervågning – i afgrænsede områder. Det er netop denne pragmatiske tilgang, der gør ID. Buzz AD moden til at blive lanceret som robotaxi.
Den strategiske beslutning om at fokusere på mobilitetstjenester frem for privatmarkedet er også fornuftig. I stedet for at forsøge at sælge selvkørende biler til forbrugere, vil Volkswagen – via datterselskabet MOIA – tilbyde robotaxier, som man kan booke via en app. Det gør teknologien mere tilgængelig for folk uden bil, uden kørekort eller med nedsat mobilitet.
Når sådanne robotaxier først bliver udbredt, vil det kunne reducere trængsel på vejene, mindske behovet for privatejede biler og bidrage til en mere effektiv og bæredygtig infrastruktur.
Volkswagen har dermed positioneret sig som en førende og ansvarlig aktør i udviklingen af selvkørende teknologi i Europa.
Se også: Sammenlign alle elbiler i Danmark
Perspektivering
Selvkørende teknologi er i hastig udvikling i disse år. Heldigvis er teknologien under skarpt opsyn fra myndighederne over hele verden, og udrulningen sker derfor i små skridt. Læs mere om fordele, ulemper og perspektiver ved selvkørende teknologi.
Vi anbefaler:
Hvilken ladeboks og ladeløsning skal jeg vælge?
Priser på de billigste elbiler
Hvorfor vælge elbil?
Test og anmeldelser af elbiler
Sådan passer du bedst på elbilens batteri
Elbiler der er Bedst i Test
Kommende elbiler i 2025, 2026 og 2027