Volkswagen vil være softwareleverandør til bilbranchen

Selvom Volkswagen længe har kæmpet med et svagt software-ry, sigter koncernen nu efter at sælge sin softwarearkitektur til hele bilbranchen.

Volkswagen vil være softwareleverandør til bilbranchen

Sammen med amerikanske Rivian drømmer Volkswagen nu om, at de i fremtiden sammen kan blive leverandør af computer- og softwarearkitektur til andre bilmærker.

Det kræver dog, at det projekt de to bilproducenter har kørende bliver umådeligt godt, for Volkswagen er lige nu langt bagud på bilsoftware.

Se også: Sammenlign elbiler på pris og kvalitet

Rivian og VW vil sælge bilcomputer- og software til branchen

Elbilproducenten Rivian og Volkswagen Group arbejder ikke kun på software til deres egne biler, lyder det nu. Deres fælles selskab, RV Tech, skal udvikle en fælles “operativ­system-platform”, som på sigt kan sælges til hele bilindustrien.

Idéen er, at Rivian og Volkswagen deler en avanceret computer- og softwarearkitektur, som kan bruges på tværs af Volkswagen koncernens mærker, fra Skoda til Lamborghini.

Platformen bygger på såkaldte zonale arkitekturer, hvor få kraftige computere styrer hele bilen. Det skal give bedre softwareopdateringer, nye funktioner og mere stabile systemer. De enkelte bilmærker kan derefter selv bygge ovenpå med deres egne brugerflader, førerassistenter og andet.

En ny måde at tjene penge på elbiler

Rivians softwareschef sammenligner planen med Googles Android, da RV Tech skal levere den tekniske ryggrad, som andre bilproducenter kan licensere og tilpasse. Det kan blive en langt mere profitabel forretning end at bygge biler, hvor fortjenesten er lav, som er noget mange elbilproducenter kæmper med.

Se også: Test og anmeldelser af nyeste elbiler

Volkswagen bagud på software

Ideen er god, og det er godt for Volkswagen, at de har Rivian som tovholder på projektet. Volkswagen har nemlig ikke de bedste ry, når det kommer til softwaren i deres elbiler.

Siden første generation af Volkswagens elbiler er det blevet bedre, men det tyske bilmærke er langt bagud i udviklingen af softwaredefinerede elbiler sammenlignet med de førende i branchen, som Tesla, Xpeng, Nio og flere andre.

Det er derfor svært at se Volkswagen gå fra efternøler til leverandør for hele bilbranchen på få år. Her kommer Rivian ind i billedet, for de lader til at have styr på softwaren i deres biler. Måske kan de to i fællesskab lykkes, men tvivlen er svær at ryste af sig.

En anden detalje er, at konkurrenterne i høj grad arbejder på deres egne systemer og vil helst beholde teknologien in-house. Den udvikling kan blive en udfordring for Volkswagens og Rivians nye elbilplaner.

Se også: Alle kommende elbiler i Danmark

Elbiler med gode infotainmentsystemer

Er god software vigtigt for dig i din næste elbil? Se overblik med elbilmærker med bedste infotainmentsystemer.

Vi anbefaler:
Find den bedste forsikring til elbil
De billigste elbiler på vejene i Danmark
Test og anmeldelser af nyeste elbiler
TakeCHARGE er din uafhængige ladepartner