Volkswagen viser, hvordan ID.7 kan opnå 700 km rækkevidde

Volkswagen ID.7 er en stor familiebil med et forholdsvist lille batteri. Alligevel har den en rækkevidde på helt op til 700 kilometer.

Volkswagen viser, hvordan ID.7 kan opnå 700 km rækkevidde

Med en rækkevidde på op til 700 kilometer, bliver Volkswagen ID.7 en af de længstrækkende elbiler på en opladning. Men hvordan har VW med et – i forhold til konkurrenterne – lille batteri formået at få den store familiebil til at køre så langt? Det fortæller de nu.

Se også: Sammenlign alle elektriske biler

Aerodynamisk effektivitet var det primære mål

Udviklingen går hurtigt og elbilerne får længere rækkevidde og hurtigere opladning. I dag er der flere elbiler på markedet med en rækkevidde over 600 kilometer. Heriblandt elbiler som Polestar 3 med 610 kilometer, Audi Q8 e-tron med 600 kilometer, BMW iX med 611 kilometer, Mercedes EQS SUV 450+ med 664 kilometer og Volvo EX90 med 600 kilometer.

Fælles for disse biler er dog, at de er udstyret med gigantiske batterier på mere end 100 kWh. Det største batteri sidder i Audi Q8 e-tron, der i varianten med længste rækkevidde har et 114 kWh batteri.

Volkswagen er snart klar med deres store elbil, der primært er ment til familier og dem, der har brug for masser af plads. Der er mange spændende ting ved den kommende ID.7, hvor en af dem er rækkevidden.

Læs også: Læs alt om Volkswagen ID.7

Det lille batteri giver op til 611 kilometer

ID.7 har nemlig en rækkevidde på op til 700 kilometer. Det er længere rækkevidde end ovenstående elbiler, kombineret med, at dens batteri er meget mindre.

Volkswagen ID.7 kan nemlig fås med enten 77 eller 86 kWh batteri, som giver en rækkevidde på henholdvis 611 og 700 kilometer.

Det kan sammenlignes med Tesla Model 3 Longe Range med baghjulstræk, der kører op til 620 kilometer og også har et 77 kWh batteri. Den vigtige forskel er dog, at ID.7 er en noget større bil.

Det store spørgsmål er, hvordan det er lykkedes Volkswagen med mindre batterier, at give ID.7 en længere rækkevidde end konkurrenterne? Det forsøger de nu at forklare.

Ifølge Volkswagen var aerodynamisk effektivitet det primære mål. ID.7 skulle være super aerodynamisk. Volkswagens nyudviklede APP550 elektriske drivlinje spillede også en stor rolle, men det var designet og indpakningen af køretøjet, der skubbede dens effektivitet til det næste niveau.

Se også: Test af elbiler

I en infografik viser Volkswagen, hvordan ID.7 er blevet så aerodynamisk:

En elbil til den lange køretur

Der er tænkt over det hele hos Volkswagen: Hjul og dæk er ansvarlige for hele 30 procent af en bils aerodynamiske effektivitet, fortæller de.

Derfor er der smarte luftventiler i forkofangerne leder luften rundt om forhjulene, hvorefter den opsamles af de udvidede sideskærme, som forhindrer den i at strømme ind under ID.7’s karrosseri, og ledes rundt om baghjulene.

Undervognen er flad og helt lukket, og dermed mere aerodynamisk. De forreste luftventiler kan åbnes og lukkes efter behov, forruden er så flad som funktionelt muligt, og sammen med taget og bagruden skaber de en kurve, som luften ubesværet kan følge.

Selvom den rigtige spoiler ikke ser ud af meget, er den omhyggeligt designet til at udjævne luftstrømmen og skubbe enhver turbulens væk fra bilen.

Resultatet? En af de mest effektive elbiler på markedet med en meget lang rækkevidde. Og med en ladeeffekt på op til 200 kW kunne Volkswagen ID.7 være en af de elbiler jeg helst vil køre langt i.

Ingen pris på Volkswagen ID.7 endnu

Men der er desværre ingen pris på Volkswagen ID.7 endnu. Volkswagen ID.7 kommer til Danmark i oktober, og en ID.7 stationcar får dansk premiere i foråret 2024.

Se også: Få den bedste forsikring til elbil hos If