Xiaomis bilprojekt møder modstand hos myndighederne

Gik alt efter planen, kunne Xiaomi vise deres første elbil frem om et par uger, men ny krav fra de kinesiske myndigheder kan udskydes lanceringen med måneder.

Xiaomis bilprojekt møder modstand hos myndighederne

Xiaomi har fået en kæp i hjulet fra lidt uventet side i deres forsøg på at komme ind på bilmarkedet. De er nået langt i projektet at udvikle sin første bil, og selve bilen skal efter planerne præsenteres inden for blot et par uger. Men nu kan der være sat stop for det hele, i hvert fald en tid.

Kina ramt af mange konkurser

Kina har oplevet en uventet voldsom vækst inden for EV-industrien, men det er ikke kun positivt. Der er mange selskaber, der ikke lykkes med deres forretningsmodel, hvilket er helt normalt, men den kinesiske bilindustri har den seneste tid været hårdt ramt af højprofilerede konkurser, og det har fået myndighederne til at stramme kravene på nye bileventyr.

Xiaomi er blevet bedt om at fremlægge yderligere dokumenter for at påvise ikke kun sine økonomiske forudsætninger, men også sin teknologiske know-how.

Alle nye dokumenter skal gennemses, hvilket kan tage måneder, lyder det og det kan resultere i yderligere krav om at fremlægge information. Hvis ansøgningen om bilproduktion fra Xiaomi bliver afvist, er det kinesiske selskab nødt til at starte helt forfra.

Desværre venter ikke EV-verden på den slags forsinkelser, og konkurrenterne fortsætter fremad i et vanvittigt tempo. Så jo længere, Xiaomi må vente på svar, desto mere er der at indhente.

Se også: Test af EVs på video

Oplever faldende mobilsalg

Selskabet har netop oplevet nedgang i telefonsalget for første gang i lang tid, og EV-eventyret skulle have lokket nye kunder til, så flere forsinkelser kan få store konsekvenser.

R&D-fasen er allerede klar for Xiaomis første bil, og manglen på tilladelse stopper ikke designprocessen eller forberedelserne af produktionen. Selskabet har allerede over 1.000 ansatte, og de har købt grunde, hvor fabrikken skal bygges, alt sammen med et håb om at kunne begynde at sælge biler i 2024. Men er tilladelsen ikke på plads, kan produktionen ikke få i gang.

Se også: Hvilke elbiler er de bedste?

Vil investere 75 milliarder kroner

Lei Jun, administrerende direktør for selskabet, har lovet, at der skal investeres omkring 75 milliarder kroner i løbet af de kommende ti år i at få projektet i luften, men det kan være, at de penge kommer i brug tidligere end forventet.

Markedet reagerede omgående på nyhederne, og Xiaomis aktier faldt med 5,4 procent i Hong Kong.