Første indtryk af XPENG P5

XPENG P5 er en elektrisk sedan med fokus på rummelighed, komfort og state-of-the-art-teknologi. Her er vores første indtryk af XPENG P5.

Første indtryk af XPENG P5

XPENG har netop åbnet deres showroom i København, som er et af de første af dens slags i Europa. I den nye butik fremviser de to af deres elbiler, P5 og P7. Mobilsiden blev inviteret til et åbningsevent, hvor vi fik mulighed for at tage et kig på de to elbiler fra den stadig nye producent. I denne artikel tager vi et kort kig på den familievenlige, rummelige sedan, der bliver den første XPENG-elbil i Danmark, som vi har siddet i.

Vil du også tage et kig på den lækre topmodel, XPENG P7, skal du kigge med her.

Se også: XPENG lancerer sedanen P5 i Danmark – forudbestil allerede nu

Kort om XPENG P5 – rækkevidde, ydeevne og tech

P5 er en elektrisk sedan, hvor XPENG først og fremmest har haft fokus på komfort, plads og teknologi. Der er fem siddepladser i P5, god plads for en relativt kompakt sedan, og kabinen er et behageligt sted at være. Byggekvaliteten materialerne virker fornuftige, uden at være helt oppe at ringe. Der er lyst og minimalitisk – og ja, panoramaglastaget er standard.

Forsæderne er behagelige og med elektriske indstillingsmuligheder, og der er ekstremt god benplads på bagsæderne. Jeg er ikke den højeste person (179 cm) og har okay afstand til loftet – men højere personer kan måske få udfordringer. Det er noget vi vil undersøge nærmere, når vi får XPENG P5 til test.

XPENG P5 har 208 hestekræfter (155 kW), som med med en enkelt motor og forhjulstræk giver en 0-100 km/t på 7,5 sekunder. Her er et batteri på 66 kWh, som giver en rækkevidde på op til 465 kilometer. Opladning sker med op til 70 kW.

XPENG P5 har 5 års garanti og 8 år/160.000 km på batteriet. Der er også inkluderet 5 års vejhjælp, når man køber i P5.

Se også: De mest ventede elbiler i Danmark i 2022

Teknologien er i fokus

Som man kunne forvente af en teknologivirksomhed som XPENG, er teknologien i fokus i P5. Heri finder man et 12,3 tommer digital instrumentbræt samt en 15,6 tommer skærm til infotainment. Softwaren virker meget brugervenlig, ydeevnen er rigtig god og softwaren virker meget responsiv. Til bilen kan benyttes en apps, der har en lang række funktioner, for eksempel automatisk parkering.

Vi fik trykket os gennem navigation, kort, bilens indstillinger, 360 graders kamera, apps (ja, der er apps som Spotify og flere er på vej), den (engelsktalende) assistent og vi var meget imponerede. Det virker simpelt, brugervenligt og meget funktionelt – og med lidt inspiration fra Tesla. XPENG har kontor i Silicon Valley i Californien, hvor softwaren udvikles.

Der er kameraer at finde overalt på P5, som anvendes til dens førerassistentsystemer, parkeringskameraer samt automatisk parkering, som kan aktiveres med app’en, uden man behøver sidde i bilen.

Og der er tænkt over placeringen af den store infotainmentskærm, der sidder i en god vinkel og afstand til føreren. Den er let at nå.

XPENG P5
Man sidder godt bag rattat i P5. Den 15,6 tommer infotainmentskærm sidder godt placeret.

“Med det hele, tak” 

XPENG P5 kommer ikke med en lang liste af udstyr og forskellige pakker, der kan tilkøbes. Faktisk er det meste standardudstyr. Alle sikkerhedsfunktioner, avancerede førerassistentsystemer, 360 graders kamera, elektriske sæder, app-tilslutning, infotainment med navigation, elvarme i alle sæder og meget mere. Der vil kunne vælges mellem forskellige farve og fælge, som vi forventer koster ekstra.

Inden længe får vi XPENG P5 til test, hvor vi vil teste den i alle vores ti kvalitetsparametre.

Billeder af XPENG P5

Dansk pris på XPENG P5?

Der er endnu ikke en pris på XPENG P5, desværre. Vi forventer dog, at det bliver en meget konkurrencedygtig pris. Artiklen opdateres, når vi ved mere om den danske pris.

OBS: Se dansk pris på XPENG P5 her

Specifikationer på XPENG P5

  • Dimensioner: 4.808 x 1.840 x 1.520 mm
  • Egenvægt: 1.715 kg
  • Ydeevne: 208 hk (155 kW) og 0-100 km/t på 7,5 sekunder med en enkelt motor og forhjulstræk
  • Rækkevidde og batteri: 66 kWh batteri. WLTP-rækkevidde på 465 km
  • Opladning: 30 til 80 procent på 30-38 minutter
  • Siddepladser: Fem siddepladser
  • Bagagerum: Bageste bagagerum 520 liter
  • Infotainmentsystem: Xmart OS 3.0 med Qualcomm Snapdragon SA8155P, XPILOT 2.5 ADAS – førerassistancesystem, app-stilslutning
  • Pris i Danmark: Endnu ukendt

Se også: Test og nyheder om elbiler