Xpeng-aktier i stigning efter positive prognoser

Det kinesiske elbilfirma Xpengs aktier stiger med 13 % efter forventning om stigninger i salg af elbiler.

Xpeng-aktier i stigning efter positive prognoser

Det kinesiske elbilfirma Xpengs aktier er steget kraftigt efter forbedret indtjening og øgede forventninger til antallet af leverede biler i andet kvartal.

Se også: Se priser, leasingpriser og specifikationer på elbiler

Xpeng har i forbindelse med offentliggørelse af resultater fra første kvartal rapporteret, at indtjeningen er steget, så Xpeng nu faktisk tjener penge på sine elbiler. I det forudgående kvartal var det ikke tilfældet. Her tabte Xpeng penge, hver gang en bil blev solgt. Xpeng forventer samtidig, at kunne levere 29.000 til 32.000 biler i andet kvartal. Det er en stigning på mindst 25 % i forhold til året før. I årets første kvartal leverede Xpeng 21.821 biler. I april i år er der leveret 9.393 biler.

Xpeng rapporterer også, at de har en solid indtjening på serviceindtægter fra deres partnerskab med den tyske bilproducent Volkswagen. Her steg omsætningen samlet set med 93,1 % år-til-år til 1 milliard yuan i første kvartal.

Xpeng har introduceret modellen G6, der er en direkte konkurrent til Tesla Model Y. Netop den model har Xpeng store forventninger til, både i Kina og i Europa. Herhjemme kan Xpeng G6 bestilles nu til en pris fra 339.900 kr. De første Xpeng G6 forventes leveret herhjemme til august.

Se også: Xpeng G6 eller Tesla Model Y: Hvilken elbil er bedst?

Billigt elbilmærke på vej fra Xpeng

Ligesom NIO har lanceret elbilmærket “Oura” introducerer Xpeng et helt nyt “budget elbilmærke”.

Xpeng udvider deres markedsdybde med et nyt billigt bilmærke. Det nye bilmærke skal hede Mona, og her forventer Xpeng at kunne levere de første biler under det nye navn en gang i juni i år. Bilerne får en forventet pris under 200.000 yuan – cirka 194.000 danske kroner.

Se også: Test af de nyeste elbiler i Danmark

Større salgsnetværk

Ifølge Xpeng, er virksomheden ved at etablere partnerskaber med bilforhandlergrupper i Vesteuropa, Sydøstasien, Mellemøsten og Australien for at åbne nye butikker. I alt forventer Xpeng at udvide deres salgsnetværk til mere end 20 lande. Dermed er der altså tale om seriøst vokseværk, og det er det, investorerne nu belønner.

Samtidig går Xpeng med overvejelser om at bygge fabrik med produktionslinjer i Europa, hvis der indføres en højere toldsats i Europa på kinesisk producerede elbiler.

Se også: Fremtidige elbiler, der kommer i 2024, 2025 og 2026

Vi anbefaler:
Elbiler Bedst i Test
De billigste elbiler i Danmark
Guide til billigste ladeboks for elbiler