Microsofts opkøb af Activision blokeret af engelske myndigheder

Engelsk myndighed spænder ben for Microsofts ønskede 480 milliarder kroner dyre opkøb af Activision - markedet har brug for innovation og valgmuligheder.

Microsofts opkøb af Activision blokeret af engelske myndigheder

Englands Competition and Markets Authority (CMA) har afvist Microsofts cirka 480 milliarder dyre opkøb af Activision Blizzard Entertainment.

Ifølge CMA er der risiko for, at opkøbet af Activision Entertainment vil gøre Microsoft til en så dominerende aktør på markedet for cloudgaming, at det vil mindske konkurrencen og give engelske gamers færre valgmuligheder fremover.

Det vil så også give færre valgmuligheder for andre gamere verden over, men CMA opererer på engelsk grund.

Se også: Bedste telefoner til gaming

Microsoft-opkøb af Activision vil underminere konkurrencen

Martin Coleman, formand for CMA, siger: “Cloud gaming har brug for et frit, konkurrencepræget marked for at fremme innovation og valgmuligheder. Microsoft har allerede en stærk position og et forspring i forhold til andre konkurrenter inden for cloud gaming, og denne aftale vil styrke denne fordel og give Microsoft mulighed for at underminere nye og innovative konkurrenter.”

CMA estimerer, at Microsoft allerede sidder på 60-70 procent af de globale cloudgamingtjenester med Windows og Xbox-porteføljen.

De  nævner desuden Microsofts mulighed for at gøre Call of Duty-spillene eksklusive for Xbox Game Pass som den store hurdle, der vil give selskabet en uretfærdig fordel i forhold til sine konkurrenter.

Se også: Bredbånd til gaming

Også modstand fra EUs side

Microsoft og Activison Blizzard er begge stadig interesserede i opkøbet og vil appellere CMA’s beslutning til Englands Competition Appeal Tribunal.

Lignende argumenter er kommet fra EU’s antitrustkommission, så vi må stadig vente med at se, om det største opkøb i gamingindustrien rent faktisk bliver gennemført.

Microsoft er særligt interesseret i Activision på grund af selskabets spil Call of Duty, men også World of Warcraft, Diablo og Candy Crush er store og meget populære spil, som de naturligvis også ser store muligheder i.