Zoom kræver medarbejderne tilbage til kontoret
Zoom, virksomheden, hvis videokonferenceværktøj gjorde det muligt for millioner af medarbejdere at arbejde hjemmefra under den globale COVID-pandemi, kræver, at deres medarbejdere vender tilbage til kontoret.
I løbet af det seneste år er et stigende antal virksomheder begyndt at kræve, at deres medarbejdere vender delvist tilbage til kontoret, i gennemsnit tre dage om ugen. Mens undersøgelser har vist, at de fleste chefer mener, at fjernarbejde skader medarbejdernes produktivitet, viste en nylig undersøgelse af globale vidensarbejdere foretaget af Atlassian, at det ikke nødvendigvis er sandt.
Det handlede mere om, at virksomhederne ikke giver deres medarbejdere de rigtige værktøjer til fjernarbejde, snarere end at medarbejderne er fysisk adskilt.
Se også: Ansatte er mindre effektive på hjemmekontoret
Medarbejdere skal være bestemt antal dage på kontoret
For Zooms vedkommende drejer det sig om, at selskabet ønsker, at medarbejderne er flere dage på kontoret.
“Vi mener, at en struktureret hybridtilgang – dvs. et bestemt antal dage, hvor medarbejdere, der bor i nærheden af et kontor, skal være på stedet – er mest effektiv for Zoom,” siger virksomheden i en erklæring.
De tilføjer, at Zoom vil “fortsætte med at udnytte hele Zoom-platformen til at holde vores medarbejdere og spredte teams forbundet og arbejde effektivt.”
Se også: Internet til hjemmearbejdspladsen
Bor man inden for en radius af 80 kilometer skal man mindst to gange møde op
Ifølge en rapport fra Business Insider kræver Zoom, at medarbejdere, der bor i nærheden af et af virksomhedens kontorer – en afstand, som virksomheden definerer som inden for 80 km – skal være fysisk til stede på kontoret to gange om ugen.
Zoom svarede dog ikke på spørgsmål om, hvordan virksomheden kom frem til kravet om en radius på 80 km, om medarbejderne vil kunne søge om dispensation, og om fremmøde vil være bundet til medarbejdernes præstationsvurderinger. Det med præstationsvurderinger var blandt andet noget, som Google annoncerede, at deres politik om at vende tilbage til kontoret ville være tidligere på året.
Se også: Fordele og ulemper ved det smarte hjem
Fokus på kunstig intelligens øger udgifterne
Beslutningen kommer to uger før, Zoom skal offentliggøre sine økonomiske resultater for andet kvartal af regnskabsåret 2024, der viser faldende indtægter fra online tilmeldinger i det foregående kvartal.
I et indtjeningsopkald efter at resultaterne var blevet offentliggjort, fortalte CEO Eric Yuan analytikere, at virksomheden ville se på, hvordan den kunne gavne sine kunder ved at implementere kunstig intelligens.
Som en konsekvens af omlægningen til AI steg Zooms udgifter til forskning og udvikling med 25 procent i forhold til året før til ca. 106 millioner dollars. Virksomhedens CFO Kelly Steckelberg tilskriver direkte denne stigning til virksomhedens investeringer i teknologi som AI.
I februar i år meddelte Zoom, at de ville afskedige 1.300 medarbejdere, ca. 15 procent af arbejdsstyrken, på grund af pandemiens aftagende virkninger og den globale økonomiske usikkerhed.