AI bliver vital for netværksoperatørernes vækst
Sanjay Kaul, præsident for APAC og Japan hos Ciscos afdeling for tjenester, ser AI som vitalt for teleselskaberne, hvis de vil finde nye metoder til at tjene penge.
Udover AI nævner Kaul 5G, IoT og multi-cloud som andre vigtige komponenter. Ifølge Kaul er de mange anvendelsesmuligheder, der kommer på markedet, en indikation på, at AI ikke blot er endnu en ting, der er rar at have.
Se også: Hvad kan man med kunstig intelligens?
AI vil direkte påvirke omsætning og omkostninger
“Det vil have en direkte relation til finansielle indikatorer, hvad enten det er din omsætning eller dine omkostninger.”
Han henviser til tal, der viser, at AI for teleoperatørerne kan blive et marked til værdi af knap 40 milliarder dollars eller 278 milliarder kroner, når vi når 2030 med en årlig vækst på 42,4 procent.
Thomas Sennhauser, CTO hos Intel for netværk og kommunikation for Asia Pacific og Japan, er enig i, at AI har stort potentiale som indkomstgenerator.
Han peger dog på, at der bliver brug for forskellige niveauer af AI, alt efter applikation og anvendelsesområde. “Det er et enormt marked, men det er ikke en one-box-løsning.”
Se også: Telefoner med AI
Skidt, hvis én virksomheder dominerer AI
Han fremhæver vigtigheden i at gøre AI åben for alle.
“Vi er nødt til at have en åben software, der tillader andre at være med. Det er ikke godt, hvis én virksomhed dominerer alt, det er ikke med til at drive innovationen frem.”
Han siger, at mere end 80 procent af AI-arbejdet i dag foretages af ikke-GPU-systemer og nedtoner hypen om, hvor vigtige disse processorer er for at køre kompatible tjenester.
Se også: Hvilke teleselskaber har de bedste netværk?
Teleselskaber skal sælge oplevelser
Når det kommer til udbydernes rolle, mener Kaul, at deres rolle er skiftet fra at sælge forbindelser til at sælge oplevelser.
Han mener, at udbyderne er nødt til at tilbyde “det digitale værdispil” til alt, der drager fordel af smart og sikker opkobling.
Han tilføjer, at udbyderne er nødt til at gå endnu længere end blot at udvikle sig fra tjenesteudbydere til tech-selskaber og blive digitale aktører. ”Det er her, den sande indtjening finder sted”.