Test og anmeldelse af Volkswagen ID.5

Er Volkswagen ID.5 den bedste familie-elbil? Denne gode elbil byder på masser af plads, høj komfort og lang nok rækkevidde, men skuffer også.

Indholdsfortegnelse

  1. Introduktion
  2. Specifikationer
  3. Design og kvalitet
  4. Rækkevidde og opladning
  5. Infotainment, skærm, software og brugervenlighed
  6. Selvkørende egenskaber
  7. Køreoplevelse og ydelse
  8. Komfort
  9. Udstyrsniveau
  10. Bæredygtighed
  11. Sikkerhed
  12. Garanti og service
  13. Bedømmelse
  14. Konklusion
  15. Pris og leasing

Skal det være en praktisk elbil til familien, bør man tage Volkswagen ID.5 i betragtning. Volkswagen ID.5 byder på et mere sportsligt udseende end ID.4, men er i bund og grund en stor familiebil. Den er langt fra den hurtigste og mest spændende elbil, men er derimod en af de mest komfortable. Her er der masser af plads og en tilstrækkelig lang rækkevidde.

Læs også: Sådan tester og bedømmer vi elbiler

Introduktion af Volkswagen ID.5

Volkswagen ID.5 minder rigtig meget om ID.4, men byder på et mere sportsligt udseende med coupé-lignende designtræk på bagerste del af bilen. Alligevel er ID.5 en stor og rummelig bil, hvor komfort og plads er i fokus.

ID.5 er bygget på MEB-platformen, der er bygget til elektriske biler. Den bruges af biler som Audi Q4 e-tron, Škoda Enyaq iV, Volkswagen ID.3, ID.4 og selvfølgelig ID.5. En platform som denne gør det muligt for producenten at udnytte pladsen i kabinen endnu mere optimalt og muliggør et helt fladt gulv i bilen.

Tre varianter af Volkswagen ID.5

Der findes tre varianter af Volkswagen ID.5, der varierer i ydeevne. Alle tre varianter har samme 77 kWh store batteri, der giver nogenlunde samme rækkevidde. Den største model har den korteste rækkevidde på 510 kilometer, hvor de to andre præsterer 534 kilometer. Grunden til dette er, at ID.5 GTX har firehjulstræk, hvor de to andre har baghjulstræk.

Hele tre isofix-beslag afslører, at dette er en familiebil med stort f. Her er også en stort bagagerum med 549 liter, en teoretisk rækkevidde op til 534 kilometer og topkarakter i sikkerhed hos Euro NCAP. Opladningen sker ved op til 135 kW ved en lynlader. ID.5 kan, ifølge Volkswagen, oplade fra 10-80 procent på ned til 29 minutter.

Basisudgaven yder 174 hestekræfter, hvilket giver en acceleration fra 0-100 km/t på lidt over 10 sekunder. Den hurtigste variant klarer dette på 6,3 sekunder.

Se også: Øvrige specifikationer på VW ID.5

Specifikationer

Volkswagen ID.5 Pro Pro Performance GTX
Yde­­evne 128 kW / 174 hk (RWD)
0-100 km/t på 10,4 sek­.
Top­has­tig­hed på 160 km/t
150 kW / 204 hk (RWD)
0-100 km/t på 8,4 sek­.
Top­has­tig­hed på 160 km/t
220 kW / 299 hk (AWD)
0-100 km/t på 6,3 sek­.
Top­has­tig­hed på 180 km/t
Bat­­te­­ri og ræk­­ke­­vid­­de (WLTP) 77 kWh
534 km
77 kWh
534 km
77 kWh
510 km
Op­­lad­­ning 11 kW AC og 135 kW DC (10-80 % på 29 min.) 11 kW AC og 135 kW DC (10-80 % på 29 min.) 11 kW AC og 150 kW DC (10-80 % på 36 min.)
Sid­­de­­plads­­er 5 sid­de­plads­er og 3 med iso­­fix-be­­slag
Ba­­ga­­ge­­rum Bagi 549 liter, op til 1.561 liter
Plat­­form MEB
In­­fo­­tain­­ment­sy­stem ID. Software
Euro NCAP-be­døm­me­lse 5/5 stjer­ner
Andet 2 års fa­briks­ga­ran­ti, 8 år/160.000 km ga­ran­ti på mi­ni­mum 70 pro­cent bat­te­ri­ka­pa­ci­tet
Pris Fra 409.995 kr. Fra 419.995 kr. Fra 469.995 kr.

Design og kvalitet

Volkswagen ID.5’s design er en kombination af SUV og attraktive coupé-linjer, hvilket giver den et mere attraktivt og sportsligt udseende end ID.4.

ID.5 er ikke en bil, der får stor opmærksom på gaden. Det betyder dog ikke, at ID.5 er grim, men derimod lidt mere neutral end de fleste elbiler på markedet i dag, hvilket egentlig også er okay. Volkswagen ID.5 er nemlig en ret nydelig bil, men den er først og fremmest en virkelig praktisk familiebil. De store 21 tommer Narvik-aluminiumfælge gør noget rigtig godt for dens udtryk.

Volkswagen ID.5 er en stor og rummelig bil, hvilket dens design skjuler ret effektivt. Det betyder, at der er masser af plads i kabinen og i bagagerummet. Det sportslige coupé-udtryk, der udelukkende ses på bilens bagende, betyder dog, at bagagepladsen er en anelse mindre end i ID.4.

Den kan købes i mere traditionelle farver som sort, hvid og rød, men der er også mere spændende farver som Blue Dusk og Moonstone Grey, som var farven på vores testbil. En plastgrå bil? Ja, faktisk er det en flot (og anderledes) farve.

Kabinen i Volkswagen ID.5

Der er virkelig god plads i Volkswagen ID.5, som du kan læse mere om i afsnittet Komfort. Men hvad med designet og kvaliteten? Det er ikke den flotteste kabine, man finder i ID.5, men den er til gengæld ret praktisk.

Ved første øjekast ser den ganske nydelig ud indvendigt, og sæderne er da også flotte og i en fornuftig kvalitet. Det er, når man mærker efter på overflader, knapper, rat og mere, at man bliver en anelse skuffet. Her er rigtig meget plastik, og det virker ikke helt lækkert nok prisen taget i betragtning.

Rattet er i en udmærket kvalitet, men har samtidig de mest frustrerende knapper, vi nogensinde har prøvet. Det er berøringsknapper med (upræcis) haptisk feedback, der samtidig har en sekundær funktion, når der trykkes hårdere på dem. Det er ikke brugervenligt og meget besværligt at bruge.

Brug af plastik er helt OK, så længe kvaliteten er i orden, og det er den desværre ikke altid i ID.5. Kopholderne knirker, knapperne i dørene er i skuffende kvalitet, bassen fra højtalerne får dørene til at rasle og plastikken er nogle steder for tynd og hård til, at vi mener det er godkendt i denne prisklasse. Vi er ikke i tvivl om, at det er holdbart nok, men kvaliteten er bare ikke tilfredsstillende.

Der er dog tænkt over indretningen i ID.5, hvor der er masser af plads, opbevaring og virkelig godt udsyn. Vi havde lidt udfordringer med den trådløse oplader, som kun virkede, når telefonen lå på en meget specifik måde. Telefonen havde også tendens til at glide væk fra det begrænsede område, hvor den trådløse opladning virker.

Lydanlægget i Volkswagen ID.5 spiller ganske udmærket og bestemt bedre end de fleste standard-lydanlæg. Her er fine detaljer og en dejlig dyb bund. Desværre har den ret fine kraftige bas den ulempe, at dørene ved forsæderne rasler.

Volkswagen ID.5 er en nydelig familiecruiser.

Rækkevidde og opladning

Volkswagen ID.5 er udstyret med et batteri med en brugbar kapacitet på 77 kWh, hvilket giver en teoretisk WLTP-rækkevidde på 534 km.

WLTP er en standardiseret testprocedure til at måle elbilers rækkevidde på en kontrolleret og sammenlignelig måde. Der testes ved forskellige hastigheder og temperaturer for at skabe et så realistisk kørselsmønster som muligt. Om sommeren forventes den at have en rækkevidde på op til 507 km, mens den vil være på op til 427 km om vinteren. Ligesom i alle andre elbiler afhænger den reelle rækkevidde med Volkswagen ID.5 af mange ting, herunder vejrforhold, dæktype, antal passagerer, bagage, vejbanen, hastighed og kørestil.

Virkelighedens rækkevidde

Som i alle andre elbiler, vi testkører, tager vi dem ud på mange længere køreture både i by, på landevej, på motorvej ved henholdsvis 110 og 130 km/t og blandede forhold for at få egne erfaringer med rækkevidden.

Bykørsel

Ved bykørsel, der bestod af hastigheder fra 30 til 60 km/t samt mange opbremsninger og accelerationer, oplevede vi en effektivitet, der svarer til, at ID.5 ville have en rækkevidde på 360 kilometer ved sådan en kørsel på fuldt batteri. Det svarer til en effektivitet på 21,4 kWh/100 km. Det er nogenlunde på niveau med, hvad vi oplevede i Volvo C40 Recharge, men lavere end i biler som Renault Megane E-Tech, Polestar 2 og BMW i4.

Landevej

På landevej med ligeudkørsel ved 70-80 km/t med få opbremsninger gør ID.5 det godt. Her fik vi en gennemsnitlig rækkevidde, hvis vi kørte batteriet tomt, der svarer til 494 kilometer – altså ikke langt fra den opgivne teoretiske rækkevidde under forskellige forhold.

Motorvej

På motorvej sluger elmotoren i ID.5 mere strøm end på landevej. Ved 110 km/t opnåede vi en gennemsnitlig rækkevidde, der svarer til 407 kilometers kørsel og en effektivitet på 19,2 kWh/100 km. Effektiviteten dalede markant ved at hæve farten til 130 km/t: 25,0 kWh/100 km eller hvad der svarer til en rækkevidde på kun 311 km. Det er ikke imponerende.

Blandet

Ved vores blandede køreture tværs gennem Sjælland, der indeholder en god blanding af alle hastigheder, opnåede vi en gennemsnitlig rækkevidde, der svarer til 447 km på et fuldt batteri. Det svarer til en effektivitet på 17,3 kWh/100 km, hvilket er godkendt, men ikke helt på niveau på WLTP-rækkevidden.

Opladning

Volkswagen ID.5 understøtter AC-opladning med en effekt på op til 11 kW, hvilket sikrer, at en hjemmeopladning fra 0-100 % kan gennemføres på cirka 7,5 time. Det er på niveau med mange andre elbiler i samme prisklasse. 22 kW AC-opladning begynder så småt at blive mere udbredt, så det så vi gerne, at Volkswagen havde implementeret i ID.5.

DC-opladning foregår med en effekt på op til 135 watt via CSS-stik. Dermed kan batteriet på 77 kWh oplades fra 5-80 % på 29 minutter. Det er en rimelid ladetid, men her så vi også, at Volkswagen havde implementeret i hvert fald 150 kW for lidt hurtigere opladning. Det er ikke for meget at forlange i en tid, hvor eksempelvis Kia EV6 og Hyundai IONIQ 5 anvender henholdsvis 350 kW og 175 kW opladning til at lade batterierne op fra 10-80 % på kun 18 minutter.

I praksis oplevede vi selv at kunne lade ID.5 op fra 5 til 62 % på 20 minutter ved en 300 kW oplader.

Infotainment, skærm, software og brugervenlighed

Hvor let er det at køre en Volkswagen ID.5, og hvordan er infotainmentsystemet? Det er både godt og ikke så godt – og kræver egentlig en længere forklaring.

Det er let og overskueligt at sætte sig i en ID.5, hvor man hurtigt får styr på det mest grundlæggende. Man føler sig ret hurtigt hjemme, hvilket er en god ting.

Førerskærmen er enkel og let at forstå, den er tilfredsstillende skarp og har rigelig med lysstyrke. Infotainmentsystemet er også ret let at gå til. Brugerfladen har store knapper med tydelige ikoner, et udmærket design og er faktisk ret hurtigt. I testperioden havde vi desværre et par gange, hvor infotainmensystemet frøs og skulle genstartes. Derudover fungerede det dog problemfrit. Selve infotainmentskærmen er i tilfredsstillende kvalitet, men vi kunne have ønsket os en anelse større skærm, der samtidig var placeret tættere på føreren af bilen, så den ville være lettere at nå.

Hvad der derimod ikke fungerer godt i ID.5, er de mange berøringsknapper. Man finder denne type knapper under infotainmentsystemet og på rattet. Dem under infotainmentsystemet er svære at styre under kørsel, hvor man både kan trykke og swipe, og de forstår sjældent vores input.

Android Auto og Apple Carplay

Der er i Volkswagen ID.5 mulighed for at bruge Android Auto og Apple CarPlay trådløst og med kabel – og det fungerer upåklageligt.

Bilen har også opkoblede tjenester, hvortil man henter appen We Connect ID. Med appen kan man se batteristatus, ladestatus, starte og stoppe opladning, indstille temperatur, sende ruteplanlægning til bilen, oprette kontakt til værksted, vise lokation for parkering, se om bilens ruder er lukkede og mere. De opkoblede tjenester gratis de første tre år. Priser herefter er ukendte.

Berøringsknapper på et rat? Nej tak.

Endnu værre er berøringsknapperne på rattet, der har drevet os til vanvid. Disse touchknapper har haptisk feedback samt en sekundær funktionalitet, hvis man trykker hårdere på dem. Det er ikke brugervenligt, og man får ofte trykket forkert eller aktiveret den sekundære funktion, fordi man har trykket for hårdt. Det er en ommer, og vi foretrækker helt almindelige fysiske tryknapper.

Software og ydeevnen i infotainmentsystemet overraskede positivt.

Selvkørende egenskaber

Volkswagen ID.5 er en veludstyret elbil, når det kommer til førerassistentsystemer. Under samlebetegnelsen IQ. DRIVE tilbyder Volkswagen en lang række teknologier, der giver bilen semi-automatiserede køreegenskaber på niveau 2 ud af 5 for selvkørende egenskaber. De bidrager alle til en sikrere og mere tryg køreoplevelse.

Travel Assist med kollektive data er et et assistentsystem, som dog er ekstraudstyr, men som hjælper med at holde vognbanen og afstanden til det forankørende køretøj og holde den maksimale hastighedsgrænse. Den tilbyder adaptiv vognbaneføring og er, hvis der er kollektive data fra andre biler tilgængelig, i stand til at holde sig i vognbanen ud fra kun én vognbanelinje.

Emergency Assist, som også er ekstraudstyr, kan bringe bilen sikkert til standsning, hvis der sker et nødstilfælde. Park Assist Plus (ekstraudstyr) kan automatisk parkere bilen for dig, og det er muligt at vælge parkeringsassistent med memoryfunktion, så bilen lærer din individuelle parkeringsmanøvre.

Med fareadvarsel (Car2X) kan ID.5 kommunikere med andre biler, der understøtter teknologien, og advare om vejarbejde eller udrykningskøretøjer. Den understøtter naturligvis også adaptiv fartpilot (ACC) til at holde en maksimal hastighed og afstand til forankørende køretøj. Side Assist, som er ekstraudstyr, advarer mod farlige vognbaneskift. Front Assist er en nødbremseassistent, som advarer om fodgængere og cyklister på vejbanen. Med Lane Assist kan bilen registrere, hvis den forlader vejbanen utilsigtet.

Niveauer for automatisering af selvkørende biler 

Bilers selvkørende niveau er defineret i 2014 af standardiseringsorganet SAE International.

  • Niveau 0: Ingen automatisering
  • Niveau 1: Førerassistance – fartpilot, adaptiv fartpilot, parkeringsassistent, vejbaneassistent
  • Niveau 2: Delvis automatisering – bilen overtager styring, men fører skal være opmærksom og have hænder på rattet.
  • Niveau 3: Bilen overtager styringen, men føreren skal være i stand til at kunne overtage styringen.
  • Niveau 4: Høj grad af automatisering. Føren må sove og forlade førersædet og i afgrænsede områder, hvor det er tilladt.
  • Niveau 5: Fuld automatisering. Kan køre helt uden menneskelig indgriben.

Køreoplevelse og ydelse

At køre Volkswagen ID.5 er generelt en god oplevelse. Den er let at køre, har præcis og behagelig styring, dens automatiske kørefunktioner gør den lange tur mere overkommelig, og man føler sig generelt tryg. Hurtig og sportslig? Det er den ikke, men det er også okay.

Ydeevne

Basisudgaven af Volkswagen ID.5 har en enkelt elektrisk motor med en ydeevne på 128 kW (174 hk), der trækker baghjulene. Også Pro Performance nøjes med én elmotor, dog med en højere ydeevne på 150 kW (204 hk). De har hver især en acceleration fra 0-100 km/t henholdsvis på 10,4 og 8,4 sekunder. Det er ikke specielt imponerende, hvis man sammenligner med de fleste konkurrenter, men det er dog – synes vi – tilfredsstillende for en stor familiebil.

Den Volkswagen ID.5, som vi har haft til test, er basisvarianten. Det er langt fra den hurtigste elbil, vi har kørt, men der var stadig mulighed for at komme ret hurtigt ud af lyskrydset og foretage en hurtig overhaling på motorvejen. Som familiebil er basisvarianten tilfredsstillende hurtig.

Til sidst er der ID.5 GTX, der er den kraftigste variant. Den byder på firehjulstræk og en motor på 220 kW (299 hk), som klarer 0-100 km/t på noget kortere 6,3 sekunder. Igen, sammenligner vi med konkurrenterne, er ID.5 blandt de langsomste.

Ikke den sjoveste bil, men den kører godt

Man kan godt kalde ID.5 en smule kedelig, når det kommer til dens køreegenskaber. Det er ikke en bil, som man føler sig tryg ved at tage sving i høj fart med, og man føler sig heller ikke forbundet med vejbanen, som man gør i en Porsche Taycan. Men det gør ikke noget, for ID.5 er egentlig en ganske velkørende bil med en køreoplevelse, der passer rigtig godt til dens målgruppe.

Komfort

På trods af irriterende touchknapper og en lidt skuffende kvalitet i kabinen er Volkswagen ID.5 en meget komfortabel og rummelig bil. En oplagt valg til den større familie.

Komfortable forsæder

Lad os starte på forsæderne, hvor man sidder meget behageligt. Sæderne er kvalitetsmæssigt i orden, og de er meget behagelige. Den kompakte førerskærm gør, at man kan placere sæde og rat i en optimal kørestilling, uden at rattet blokerer for udsynet til skærmen.

Hertil er der et armlæn, som vi på de lange ture, vi har kørt, virkelig har nydt. Derudover er der imponerende muligheder for opbevaring i dørene og i midterkonsollen. Her er også trådløs opladning af mobiltelefon samt to USB-C-porte.

God plads bagi

Bagi er der virkelig god plads. Der er god benplads og højt til loftet, og bilen er bred nok til, at der komfortabelt kan sidde tre bagi. Sæderne er samtidig ret komfortable. Der er to USB-C-porte ved bagsæderne samt opbevaring bag på sæder, i døre og kopholdere i armstøtten.

Alt i alt er der meget lydsvagt i kabinen, affjedringen er blød, der er god plads og alle sidder behageligt. Volkswagen ID.5 er god til både den korte og lange tur med familien.

God plads til bagagen

Godt nok er der ikke blevet plads til et frunk i Volkswagen ID.5, men der er til gengæld god plads i bagagerummet. Bagi er der 549 liter, der med bagsæderne lagt ned kan udvides til 1.561 liter. Bagagerummet er samtidig praktisk indrettet, og der er ekstra dybe rum i højre og venstre side. Der er ingen tvivl om, at der er god plads til oppakning i ID.5, men der findes alternativer med endnu mere. Det er biler som Volkswagen egen ID.4 eller Tesla Model Y.

Udstyrsniveau

Af standardudstyr i ID.5 får du blandt andet adaptiv fartpilot, app-opkobling (og tilslutning via Android Auto og Apple CarPlay), parkeringssensor, varmepumpe og nøglefri start/stop. Du finder også to USB C-porte, 12 tommer infotainmentskærm, vejskiltegenkendelse, opvarmelig forrude, LED-lygter og ambientebelysning i kabinen i 10 farver. Sidst, men ikke mindst, får du sikkerhedsfunktioner som vejbaneassistent, multikollisionsbremse, Front Assist med fodgænger- og cyklistregistrering, nødopkaldsservice, træthedsregistrering og fareadvarsel (Car2x).

Vælger du ID.5 GTX med højere ydeevne, får du som standardudstyr også LED Matrix-forlygter, ambientebelysning med 30 farver, højdejustering på passagersæde og Dynamic Light Assist.

Ekstraudstyr

Der kan tilkøbes intet mindre end 10 forskellige udstyrspakker til ID.5, herunder:

  • Assistentpakke – starter fra 12.095 kr.: Inkluderer blandt andet bakkamera, nøglefri betjening Advanced, Park Assist Plus, PreCrash og tyverialarm.
  • Designpakke – starter fra 15.995 kr.: Inkluderer blandt andet ambientebelysning mellem forlygterne, Dynamic Light Assist, Matrix LED-forlygter, 3D LED-baglygter og tonede bagruder.
  • Komfortpakke plus til 3.695 kr.: Inkluderer blandt andet climatronic klimaanlæg med 3 zoner og Air Care.
  • Multimediapakke – starter fra 9.495 kr.: Inkluderer blandt andet Navigation Discover Pro og trådløs opladning af smartphone.
  • Sportspakke – fra 3.295 kr.: Inkluderer blandt andet undervogn med sportsaffjedring.

Fint udstyrsniveau, men overvej denne udstyrspakke

Volkswagen ID.5 er overordnet set en veludstyret elbil, hvor særligt den adaptive fartpilot, parkeringssensoren, varmepumpen og sikkerhedsfunktionerne er kærkomne. Vi så dog gerne, at bakkamera, nøglefri betjening og trådløs opladning af smartphone også var standardudstyr. En udstyrspakke, som mange formentlig vil sætte pris på, er Assistentpakke Plus til 21.795 kroner. Her får du nøglefri betjening Advanced, PreCrash og tyverialarm, 360 graders kamera, el-betjent bagklap, Intelligent Park Assist Plus, Emergency Assist, Blind Spot-sensor og Travel Assistent med Trafik Jam Assist.

Bæredygtighed

Ligesom de mindre modeller ID.3 og ID.4 er Volkswagen ID.5 fremstillet på fabrikken i Zwickau i Tyskland. Det betyder, at ID.5 CO₂-neutral, når den forlader fabrikken. Gennem hele forsynings- og produktionskæden har Volkswagen sikret sig, at ID.5 og andre ID-modeller er CO₂-neutrale. Det sker ved, at Volkswagen kompenserer for den CO₂-udledning, som produktionen af bilen bidrager til.

Volkswagen har også sikret sig, at batterileverandører bruger grøn strøm fra vedvarende energikilder til produktionen af battericellerne.

Initiativerne er en del af Volkswagen overordnede ambition om at nettoneutral senest i 2050. Målet gælder for produktionen og forsyningskæderne såvel som driften af elbiler. Allerede inden 2030 ønsker Volkswagen at reducere CO₂-udledningen per bil i Europa med 40 procent sammenlignet med niveauet i 2018.

Den tyske bilgigant har desuden ambitioner om, at mindst 70 procent af salget af biler i Europa skal være elbiler inden 2030.

Sikkerhed

Volkswagen ID.5 er en meget sikker bil at køre i – både for fører og passagerer. Den får en samlet bedømmelse af Euro NCAP på 5 ud af 5 stjerner.

I sikkerhedstesten scorer Volkswagen ID.5 93 % for bilens fører og voksne passagerer, 89 % for børn i autostol, 76 % fodgængere og 85 % for dens sikkerhedsfunktioner. Den er dermed blandt de sikreste testede elbiler.

Volkswagen ID.5 har nødbremseassistenten “Front Assist” og vognbaneassistentsystemet “Lane Assist” som standardudstyr. Ønsker man adaptiv fartpilot (Predictive ACC), Side Assist og Emergency Assist, skal dette tilkøbes som ekstraudstyr. Her kan vælges enten Assistentpakke til 12.095 kroner eller Assistentpakke Plus til 21.795 kroner.

Læs også: Disse 10 elbiler scorer bedst i sikkerhedstest

Garanti og service

Med til Volkswagen ID.5 medfølger 2 års fabriksgaranti, 3 års lakgaranti samt 12 års garanti imod indefra kommende gennemtæring.

Man får mulighed for at udvide garantien, når man køber en fabriksny Volkswagen-personbil. Med “Plus2Dækning” kan man opnå fire års garanti (maks. 120.000 kørte kilometer).

Højvoltsbatteriet i Volkswagen ID.5 kommer med en standard garanti. På batteriet gives der 8-års garanti eller op til 160.000 kørte kilometer, alt efter hvad der kommer først, hvis kapaciteten er under 70 procent. Efter 3 år skal kapaciteten være mindst 78 procent og efter 5 år 74 procent.

Volkswagen ID.5

Samlet bedømmelse: 72 ud af 100 (virkelig god)

Læs mere om de 10 kvalitetsparametre her.

Design og kvalitet 6/10
Rækkevidde og opladning 7/10
Infotainment, skærm, software og brugervenlighed 8/10
Selvkørende egenskaber 5/10
Køreoplevelse og ydelse 7/10
Komfort 8/10
Udstyrsniveau 6/10
Bæredygtighed 7/10
Sikkerhed 10/10
Garanti og service 5/10
Samlet bedømmelse 72/100*

*Der er givet 3 ekstra point til den samlede bedømmelse, da Volkswagen ID.5 giver ok kvalitet for pengene. Læs mere om vores vurdering af kvalitet i forhold til pris her.

Konklusion på test af Volkswagen ID.5

Volkswagen ID.5 overrasker os positivt og er en vellykket elbil, der gør mange ting godt. Den er et praktisk, sikkert og oplagt valg til familien, der gerne vil have rigtig god plads.

ID.5 er en meget komfortabel bil. Den kører godt, sæderne er gode, der er gode indstillingsmuligheder, masser af rum til opbevaring, masser af plads bagi og et stort og praktisk bagagerum. Man finder det ikke i mange andre biler, men ID.5 har endda tre isofix-beslag.

Selvom ID.5 på papiret ikke imponerer med 135 kW lynopladning, lader den overraskende hurtigt. Derudover er dens rækkevidde blandt de bedre og over gennemsnittet for klassen.

Volkswagen har fået meget kritik for deres software i ID-bilerne. Med den nyeste software får man dog en god oplevelse. Det er både hurtigt og flydende, enkelt og har alle de nødvendige funktioner. Her er også både Apple CarPlay, Android Auto og smarte opkoblede funktioner.

Volkswagen ID.5 scorer topkarakter i sikkerhed hos Euro NCAP.

Hvor Volkswagen skuffer os mest med ID.5, er kvaliteten af materialerne brugt til knapper og overflader i kabinen. Berøringsknapperne under infotainmentskærmen og på rattet er frustrerende og ikke brugervenlige. Der er brugt for meget plastik af hård, tynd og dårlig kvalitet, og man får ikke følelsen af, at ID.5 – til over 400.00 kroner – er en særlig luksuriøs bil. Praktisk er den til gengæld.

Volkswagen ID.5 lander i vores test på 72 ud af 100.

Se også: Nyheder og test af elbiler

Pris på og leasing af Volkswagen ID.5

Volkswagen ID.5 kan købes i tre varianter:

  • Volkswagen ID.5 Pro til 409.995 kroner
  • Volkswagen ID.5 Pro Performance til 419.995 kroner
  • Volkswagen ID.5 GTX til 469.995 kroner

Der kan vælges mellem 10 forskellige udstyrspakker. Priserne ligger mellem 3.295 og 34.895 kroner.

VW ID.5 kan også leases

Volkswagen ID.5 kan også leases. Herunder kan du se leasingeksempler på de tre varianter med 15.000 kilometer om året inkluderet, en løbetid på 48 måneder og en halvårlig grøn ejerafgift på 340 kroner.

Volkswagen ID.5 Pro Pro Performance GTX
Ud­be­tal­ing 25.000 kr. 25.000 kr. 25.000 kr.
Må­ned­lig y­del­se 4.799 kr. 4.999 kr. 5.599 kr.
Sam­lede om­kost­ning­er 255.952 kr. 265.552 kr. 294.352 kr.

Alle priser er indhentet 11. oktober 2022. Prisændringer kan forekomme. Vi henviser til bilproducenten for aktuelle priser.

Fortsættelse følger

Siden vi kørte denne artikel er der kommet mere til sagen. Steen Jørgensen fulgte op på sagen. 3/10/2022 blev sagen bragt videre med en artikel der tunede ind på Eksperter advarer: AI-assistenter skader børns sociale udvikling – Læs den her. Temaet er stadig aktuelt. Klik her for at læse seneste nyt..