Endnu en streamingtjeneste stopper deling af adgangskoder
I kampen mod det – for streamingtjenesterne – udbredte problem med deling af adgangskoder uden for brugernes husstande er streamingtjenesten HBO Max nu den seneste i rækken af streamingtjenester, der annoncerer en aktiv indsats mod problemet.
Dermed følger HBO Max i andre industrigiganter som Netflix og Disneys fodspor. Helt konkret har Warner Bros. Discovery, der står bag HBO Max, planer om at introducere nye funktioner i HBO Max i 2025, der skal modvirke delingen af adgangskoder.
Læs også: Snart skal du vænne dig til reklamer i Netflix
Begynder at forhindre deling af adgangskoder i år
Warner Bors. Discoverys’ beslutning om at slå ned på deling af adgangskoder er et forsøg på at gøre selskabets streamingforretning rentabel. Ifølge Bloomberg begynder selskabet processen senere i år, og det hele skal være fuldt implementeret i 2025. Strategien sker som led i en global udvidelse af HBO Max, hvor man blandt andet vil ind på nye markeder som Frankrig, Latinamerika og Australien inden for de kommende 18 måneder.
”Vi tror på vores muligheder for vækst fremover og bibeholder vores stærke overbevisning om, at HBO Max vil udvikle sig til at blive en af de bedste streamingtjenester i verden,” lyder det for chefen for streaming hos Max, JB Perette.
Ved at slå ned på delingen af adgangskoder låner HBO Max drejebogen fra Netflix og Disney+. Sidste år implementerede Netflix tiltag, der skulle forhindre brugerne i at dele adgangskoder med personer uden for deres husstand og krævede, at de enheder, der logger ind på en Netflix-konto, skal koble sig til hjemmets Wi-Fi-netværk mindst en gang hver 31. dag.
I år fulgte Disney+ og Hulu trop ved at indføre lignende restriktioner for at komme delingen af adgangskoder til livs – noget der længe har været en torn i øjet på streamingtjenesterne, da det går ud over deres omsætning.
Læs også: Disney+ vil stoppe gratis kontodeling til sommer
Opsiger streamingtjenester som aldrig før
HBO’s lignende træk kommer i en tid, hvor bekymringer for store fald af abonnenter i streamingindustrien vokser. Ifølge en rapport fra researchfirmaet Antenna er antallet af personer, der opsiger deres abonnementer hos streamingtjenesterne, næsten tredoblet de seneste fire år. En af fire streamingkunder ses som ”serie-afsluttere”, hvilket dækker de personer, der har afsluttet et abonnement hos en tjeneste mindst tre gange de seneste to år.
“Tjenesterne arbejder hårdere for færre penge,” står der direkte i rapporten, der fremhæver den udfordring, som streamingtjenesterne står over for, når det handler om at fastholde kunderne og have en holdbar indtjening.
Udover det økonomiske aspekt i det hele afspejler HBO Max’ beslutning om at slå ned på deling af adgangskoder også en større identitetskrise, som streamingtjenesten befinder sig i.
Som Bloomberg påpeger står HBO Max ikke længere for noget særligt, da tjenesten uden for Europa er slået sammen med Discovery+ til en generel underholdningsplatform, der skal konkurrere med Netflix. I Europa er de to tjenester dog stadig holdt adskilt.
”Max’ største problem er eksistentielt. Max står ikke for noget. Hvis det ikke er HBO, hvad er det så? De er ved at løbe tør for tid til at svare på det spørgsmål,” skriver Bloomberg.
Ved at slå ned på delingen af adgangskoder forsøger HBO Max at gøre noget positivt for sin omsætning og slå sin posistion fast på et stadig mere overfyldt og konkurrencepræget streaminglandskab.
Læs også: Billige mobilabonnementer med streaming af musik, film og serier