Snart skal du vænne dig til reklamer i Netflix
Netflix’ Basis-abonnement, der koster 79 kroner om måneden, er på vej til at blive udfaset – i hvert fald i første omgang i Canada og Storbritannien. Meget tyder dog på, at det billigste Netflix-abonnement også kan være på vej væk i Danmark.
I hvert fald har tidligere tiltag, som er startet i et begrænset antal lande, bredt sig til Danmark – blandt andet kontodeling mod betaling.
Netflix vil gerne tjene flere penge, og det skal ske ved en udfasning af det billigste Basis-abonnement. I de lande, hvor streamingtjenesten har introduceret et abonnement med reklamer, har Netflix allerede fjernet muligheden for, at nye og tilbagevendende kunder kan oprette Basis-abonnementet.
Læs også: Netflix vil hæve priserne endnu en gang
Netflix fjerner det billigste reklamefri abonnement
Nu tager Netflix næste skridt og udfaser helt det billigste reklamefri abonnement – Standard – i Canada og Storbritannien. Det sker fra andet kvartal i år.
I de to lande er det billigste reklamefri abonnement dermed Standard-abonnementet. Det koster henholdsvis 4,99 pund (96 kroner) i Storbritannien og 16,49 canadiske dollar (83,5 kroner) i Canada. I Danmark koster Basis-abonnementet, som nu er udfaset i de to lande, 79 kroner per måned, mens Standard-abonnementet koster 114 kroner per måned. Der er også det dyreste Premium-abonnement til 149 kroner per måned.
Ønsker man billig Netflix i de berørte lande, må man altså tage til takke med reklamer. Her er prisen 4,99 pund (43,5 kroner) i Storbritannien eller 5,99 canadiske dollar (30 kroner) i Canada. Til gengæld får man Full HD-opløsning, hvor man i Basis-abonnementet måtte nøjes med 720p (HD).
Læs også: Netflix oplever flot vækst efter stop for deling af kodeord
Håber at flere vælger reklameabonnement
Noget tyder på, at det billigere Standard-abonnement med reklamer gør det godt. Derfor kan man også forvente, at det almindelige Standard-abonnement bliver omdannet til et reklamebaseret abonnement i andre lande.
”I 4. kvartal 2023, ligesom i kvartalet inden, steg reklamemedlemskaberne med næsten 70 procent i forhold til kvartalet inden, på grund af forbedringerne af vores tilbud (for eksempel downloads), og udfasningen af vores Basis-abonnement for nye og tilbagevendende medlemmer på vores reklamemarkeder,” skriver Netflix og tilføjer:
“Reklameabonnementerne står nu for 40 procent af alle Netflix-registreringer på vores reklamemarkeder, og vi vil nu udfase Basis-abonnementer i visse af vores reklamelande – til at begynde med Canada og Storbritannien i 2. kvartal, og så tager vi det derfra.”
I et videointerview med investorer oplyser meddirektør Greg Peters, at abonnementerne med reklamer nu har 23 millioner månedlige aktive brugere, og at Netflix gerne ser, at det tal vokser. Det betyder blandt andet, at Netflix vil gøre abonnementet mere attraktivt ved hjælp af opgraderinger, ligesom de gjorde sidste år ved at øge opløsningen på det billigste abonnement til 1080p, tilføje flere samtidig afspilninger og gøre downloads mulige.
Netflix har også meddelt, at de har fået 13,1 millioner abonnenter i løbet af det sidste kvartal i 2023. Dermed er tjenesten nu oppe på 247 millioner kunder på globalt plan.
Læs også: Netflix lukker for gratis kontodeling i Danmark
Ikke de sidste prisstigninger på Netflix
Netflix har fået en del nye funktioner i sine abonnementer gennem årene som 4K-streaming og gamingmuligheder, men den slags opgraderinger kommer nok ikke til at være gratis for evigt. Som cheferne formulerer det:
”I forbindelse med, at vi investerer i og forbedrer Netflix, beder vi af og til vores medlemmer om at betale lidt mere som en konsekvens af de forbedringer.” Netflix satte priserne på Basis- og Premium-abonnementerne op sidste år.
Læs også: Fjern blokering af Netflix, Disney+ og Amazon Prime med en VPN