Undersøgelse: Elbiler er bedre for planet og pengepung
En ny undersøgelse fra Massachusetts Institute of Technology slår fast, at elbiler er bedre for planeten vi bor på, men også vores pengepung.
I undersøgelsen fra MIT blev der taget højde for både kuldioxidemissioner og fulde levetidsomkostninger – inklusive købspris, vedligeholdelse og brændstof – for næsten alle nye batteridrevne biler på markedet. Resultatet blev, at elbilerne ikke kun var mere klimavenlige, men i hele deres levetid også billigere end benzinbiler.
Der bliver i denne tid talt meget om elbiler og hvordan de er bedre for miljøet. Men når mange danskere kigger på prisskiltet, så ender de oftest med at købe den benzindrevne bil. Elbilen er meget mere populære end nogensinde før, men alligevel blev der kun indregistreret 14.234 elbiler, mod det samlede antal på 198.132 personbiler i 2020. Undersøgelsen fra MIT slår nu fast, at selvom elbilen, endnu, er dyrere i indkøb, så vil den i dens levetid være et billigere køb.
Læs også: Nio og Nvidia vil tage selvkørende biler til et nyt niveau
Elbiler har lavere vedligeholdelsesomkostninger og lavere omkostninger ved opladning, sammenlignet med benzinpriser, hvilket opvejer den højere pris på elbilen. Elektriske motorer har færre bevægelige dele, der kan gå i stykker sammenlignet med gasdrevne motorer, og de kræver ikke fx olieskift. Elektriske køretøjer bruger også regenerativ bremsning, hvilket reducerer slid. Derudover er elbilerne også grønnere over tid, på trods af emissionsintensive batteriproduktion. Dr. Trancik fra Massachusetts Institute of Technology vurderer, at en elbils produktionsemissioner vil blive udlignet efter 6 til 18 måneder, afhængigt af hvor rent energinettet er, hvor bilen oplades.
Hybridbiler fik blandede resultater
Undersøgelsen fra MIT kiggede også nærmere på plug-in hybridbiler, som kører på en kombination af brændstof og batteristrøm. De havde dog langt mere blandede resultater for både emissioner og omkostninger. Nogle hybridbiler viste sig at være billigere og producerede mindre kuldioxid ud end almindelige biler, men andre var i samme emission og omkostningsinterval som gasbiler.
De traditionelle benzinbiler er ifølge undersøgelsen den mindst klimavenlige mulighed. Af de benzindrevne biler var de kompakte biler normalt billigere og mere effektive, mens benzindrevne SUV’er og sedanner landede i den modsatte ende af spektret.
Se også: Nyt om batteridrevne biler