HTC Vivo Flow-app gør køretur til VR-tur i forlystelsespark

HTC og Holoride er gået sammen om nye tivoli-lignende VR-oplevelser til VR-headset i bilen, der matcher bilens bevægelser, så man ikke bliver køresyg.

HTC Vivo Flow-app gør køretur til VR-tur i forlystelsespark

HTC er gået sammen med et selskab med navnet Holoride, så man med sit Vive Flow VR-headset kan lave bilen om til en forlystelsespark – helt uden at blive køresyg. Idéen er den, at man tager headsettet på og straks befinder sig i en rutsjebane eller lignende forlystelse – meningen er så, at bevægelserne i headsettet skal matcher bilens bevægelser.

VR-underholdning i bilen

Holoride understøttes delvist af Audi med målet at skabe “en helt ny mediekategori for passagerer ved at forbinde Extended Reality (XR)-indhold med datapunkter fra køretøjet i realtid,” som der står i pressemeddelelsen.

Vive Flow er et letvægtsheadset med en vægt på blot 189 gram og til en pris på 4.499 kroner. Det er skabt med underholdning og wellness som hovedformål.

Det er dog ikke kun forlystelsesparker, man kan besøge virtuelt, også ”virtuelle verdener” samt 2D-indhold på en “virtual, motion-synchronized cinema screen,” fortæller Holoride.

Det lyder til, at man kan se film eller andre ting uden at opleve den samme køresyge, som man ellers kan slås med på en almindelig skærm under køreturen.

Se også: Fede VR titler til Oculus, PC VR og PSVR

Andre bilproducenter har leget med VR i bilen

Det er ikke sådan, at Holoride er helt først ude med noget i denne stil. Der har været andre forsøg med headsets under kørsel, hvor pointen har været at matche VR-oplevelsen med det, kroppen udsættes for i virkeligheden.

For eksempel helt tilbage i 2017 med Renaults Synbioz koncept EV. Også dengang fungerede det fint, og man oplevede ingen køresyge med headsettet på. Audi, Volvo og andre bilproducenter har også leget med VR-headsets, der synkroniserer billedet med bilens bevægelser.

Holoride er også blevet testet på større VR-headsets.

Se også: Test af VR headset

Kræver dongle for at tracke bilens bevægelser

Man får en helt udmærket billedoplevelse med to skærme med 1,6 K i opløsning, 75 Hz i refresh rate samt 100 grader FoV med Vive Flow. Der er dog en ulempe, og det er, at headsettet ikke har lige så mange bevægelsessensorer som mere klassiske VR-headsets, så man skal have en dongle til hjælp med at tracke bilens bevægelser.

Det er heller ikke videre socialt at have et headset på, men det kan være praktisk på længere biltruer, hvis man ikke orker at snakke sammen hele vejen.

Sammenlign priser på HTC Vive Flow

Sagen videre

Der blev pustet nyt liv i tematikken. Steen Jørgensen kunne ikke slippe historien. 23/2/2022 kørte vi et indlæg omkring Designet på Sony PlayStation VR2 afsløretKlik her og læs artiklen.. Redaktionen har fortsat interesse for emnet. Læs seneste nyt om VR..