iPhone-reparationer afvises ulovligt
“Din mobil har en væskeskade, derfor dækker garantien ikke”. Den besked har nogle iPhone-kunder fået, når deres mobiltelefon har været indleveret til reparation.
Problemet er, at meldingen ikke nødvendigvis er hele sandheden, påviste Basta på TV 2 torsdag aften.
Forbrugerprogrammet dokumenterede via en fingeret mekanisk fejl på en iPhone, at serviceteknikkerne slet ikke åbnede mobiltelefonen på værkstedet, men kun så på, om en af to fugtindikatorer var slået ud.
At afvise en reklamation, herunder mekaniske fejl med henvisning til en fugtindikator er ifølge Forbrugerrådet i strid med købeloven.
“Det er jo et problem, hvis de begynder at afvise mekaniske fejl på telefonen med henvisning til, at der er en fugtskade. Der er jo ikke nogen sammenhæng mellem de to ting. Så handler de jo i strid med købeloven, og tager ikke stilling til den reklamation, som forbrugeren helt berettiget kommer ind med”, siger jurist Tina Danda fra Forbrugerrådet til Basta.
Telia erkender problemer
Efter Basta tog sagen om reparation af iPhones op har Telia erkendt, at de i nogle tilfælde ikke har fulgt den danske købelov. Derfor ændres nu praksis.
– “Vi ændrer processen i forbindelse med iPhone-reklamationer. Væskeindikatorerne er åbenbart ikke grund nok til i sig selv at bedømme, hvilken type skade der er tale om. Uanset hvad indikatorerne på iPhones viser, vil vi derfor nu undersøge alle defekte iPhones og ombytte dem, hvis skaden ikke åbenlyst skyldes væske. Er der den mindste tvivl, så ombytter vi kundens telefon uden beregning”, siger Peter Krogsgaard, salg- og marketingdirektør i Telia.
Telia fortæller videre, at de under produktionen af Basta ikke kunne udtale sig til programmet på grund af deres samarbejdsaftale med Apple.
Ingen ændring hos 3
Teleselskabet 3 sælger også iPhones, men har ikke haft samme reparationspolitik som Telia. Derfor har der ikke hos 3 været overvejelser om ændringer.
– “Vores procedure er, at hvis en skade ikke skyldes fugt, så skal mobilen laves eller ombyttes. Sådan har vores fremgangsmåde altid været, og sådan vil den også være fremover. Vi følger i øvrigt vores egen procedure og ikke Apples”, siger kommunikationschef Stine Green Paulsen fra 3 til Mobilsiden.dk
Hos Telenor er man imidlertid gået i tænkeboks.
– “Vi overvejer, hvad vores skridt bliver i forhold til reperation af iPhones, og forventer at have et svar til kunderne indenfor en overskuelig fremtid”, oplyser Peter Glüsing, pressechef i Telenor.
Læs også:
– Sådan ser en fugtskadet mobil ud
– Sådan undgår du fugt- og væskeskader