Corona-krisen sætter rekorder for danskernes mobilbrug
Det meste af det danske samfund er i disse dage lukket ned, og sidste uge var således den første uge, hvor hverdagen for de flestes vedkommende stod på hjemmearbejde og lukkede institutioner og skoler. Denne nye virkelighed ses tydeligt afspejlet i danskernes forbrug af mobiltelefonens tjenester. I en pressemeddelelse fortæller Telenor, at danskernes dataforbrug er steget med 40 procent.
Det samme mønster gør sig gældende, når der kigges på antallet af sendte SMS’er og MMS’er, hvilket er steget med 15 procent. Antallet af minutter, hvori danskerne har snakket i telefon, er yderligere steget med 60 procent, hvilket derfor også vidner om, at vi i høj grad bruger de digitale livliner til at holde kontakten.
Læs også: Guide: Abonnementer til storforbrugere af mobildata
Exceptionel stigning i dataforbrug
”Når vi kigger på aktiviteten i vores netværk, ses det tydeligt, at danskerne i langt højere grad bruger data, foretager opkald og sender SMS’er. Vi står i en situation, hvor vi ikke kan mødes med familie og venner i samme omfang, som vi er vant til, og det øger behovet for kontakt på anden vis. Selvom dataforbruget generelt er steget de seneste år, så er stigningen helt exceptionel, da andre perioder på året absolut ikke har vist samme udvikling i danskernes digitale vaner”
udtaler netværksstrateg i Telenor, Jesper Mølbak.
Læs også: Mobildata-forbruget eksploderer – kan netværket holde til presset?
Gang i mobilen efter pressemøder og Dronningens tale
Mobiltrafikken steg især i tiden omkring statsminister Mette Frederiksens pressemøder samt efter Dronning Margrethes tale til danskerne. Efter udmeldingen om, at regeringen ville lukke de danske grænser, var der en tredobling af opkald i Telenors mobilnetværk – en opkaldsaktivitet på niveau med kl. 24 nytårsaften, hvor vi ringer for at ønske ”godt nytår” til hinanden.
Trods det markant højere aktivitetsniveau, så følger Telenors netværk godt med, da det er bygget til at kunne klare store belastninger og situationer som denne. Dette for at sikre, at den kritiske digitale infrastruktur kan opretholdes, som er en helt afgørende faktor for vores samfund, men også så danskerne fortsat både kan holde kontakten med familie og venner, samt holde videokonferencer og passe arbejdet hjemmefra.
Se også: dukaTALE skruer ned for prisen frem til 31. juli
Teleselskaberne giver håndsrækning til kunder
Mange danskere er stadig fanget i udlandet, som følge af lukkede grænser verden rundt. På et tidspunkt som dette, er det rart at kunne komme i kontakt med venner og familie, og netop dette hjælper teleselskaberne med til. Her er et overblik over hvordan teleselskaberne hjælper mobilkunderne:
- Telenor og CBB: fri opkald og SMS til kunder i udlandet med tilbagevirkende kraft frem til slutningen af april.
- Teleselskabet 3: fri tale og sms i udlandet og særpris på ekstra data frem til 31. marts.
- Yousee, Telmore og Fullrate: Fri tale og sms til mobilkunder i udlandet og til udgangen af april.
Mere til sagen
Redaktionen følger op med den seneste udvikling om temaet. Daniel Søgaard Hald har bragt sagen videre. 21/2/2020 gik redaktionen videre og publicerede en artikel med tematikken Mobilt bredbånd: Så meget data har du behov for – Læs mere her. Læs også seneste nyt om temaet ved at trykke her..