Bilproducenterne dropper brint og satser på batterier
Indtil videre har det elektriske batteri vundet over brint, når det kommer til bilerne. Godt nok tilbyder brint en hurtigere måde at “tanke op” på, i forhold til elbilen, men manglen på tankstationer med brint samt omkostningerne i udvikling og for miljøet gør, at flere store bilproducenter nu stopper for udviklingen af brintbiler. Indtil videre.
På mindre end en måned har to af verdens største bilproducenter meldt ud, at de stopper deres investering i brint som et alternativ til elektriske batterier.
Læs også: Flere nyheder om elbiler
Først var det Daimler, moderselskab til Mercedes-Benz, der besluttede at stoppe sit brintbils-udviklingsprogram, og på denne måde afsluttede tre årtier med forskning og udvikling inden for denne teknologi.
Og denne uge blev det så Volkswagens tur, hvis tekniske chef, Matthias Rabe, meldte ud, at virksomheden ikke har planer om at indføre brint. Det er på trods af, at VW-gruppen har investeret enorme mængder penge i nye brintbaserede projekter.
Læs også: Nyt elbil-batteri lover en rækkevidde på 2000 kilometer
Elbilerne er fremtiden
Der er flere årsager til, at disse bilproducenter har valgt at droppe brint. Lige nu er det ikke det bedste tidspunkt at investere i relativ uprøvet teknologi, mens COVID-19 presser verdensøkonomien til sit yderste.
Derudover bliver det mere og mere tydeligt, at fremtidens biler skal drives af de elektriske batterier. Der er slet ingen tvivl om, at batterierne stadig kan forbedres, men de er lige nu det bedste alternativ til brændstof.
Nu hvor Mercedes-Benz og Volkswagen har droppet brint, så er der kun Toyota tilbage, som stadig satser på Mirai-bilen i Europa og resten af verden. Med flere hybridbiler og en brintbil på vej, så er Toyota også godt klar over, at elbilerne meget vel kunne være fremtiden, og er godt i gang med udviklingen af disse, fx Lexus UX 300e.
Læs også: Koncept-elbilen Polestar Precept har Googles nye Android Automotive