10 tech-ting forbrugerne tror vil ske i 2030

En tur i det ydre rum, kom ud i naturen midt i byen, uendelige butikker - se forbrugernes våde tech-drømme som de håber er en realitet i 2030.

10 tech-ting forbrugerne tror vil ske i 2030

Ericsson har taget et kig ind i fremtiden og præsenterer en rapport med 10 bud på trends, der ifølge forbrugerne vil være udbredt i 2030.

Rapporten “10 hot consumer trends 2030” bygger på svar fra digitalt nysgerrige forbrugere med kendskab til VR, AR og digitale assistenter. Blandt de mange forventninger til 2030 er nye former for købsoplevelser, der kombinerer den virtuelle oplevelse med det fysiske, blandt andet når vi shopper i storcentre.

“Ifølge rapporten forventer forbrugerne ikke kun nye oplevelser – de forventer også, at nuværende ting som for eksempel restaurantbesøg får en ny dimension, så man for eksempel kan spise virtuelt med sine venner. Samtidig forventer respondenterne en stigning i brugen af teknologi som sensor-baserede handsker og dragter, der kan gøre den virtuelle oplevelse mere håndgribelig,” udtaler Niclas Backlund, landechef for Ericsson i Danmark.

Se også: Priser på tech-produkter

Forbrugertrends i 2030

#1 Den ægte 360-oplevelse

Næsten otte ud af 10 forbrugere forestiller sig arenaer, hvor teknologi gør det muligt for kunstnere at optræde digitalt, som om de var personligt til stede.

#2 Den digitale skønhedssalon

Syv ud af 10 forbrugere forventer, at skønhedssaloner bruger såkaldt volumetrisk- og modelleringsteknologi til at forbedre udseendet digitalt.

#3 Meta-skrædderen

Skræddersyet mode til dig og din digitale tvilling. Mere end syv ud af 10 AR/VR-brugere forestiller sig 3D-printet tøj på bestilling.

#4 “Anyverse”-bassinet

To tredjedele af forbrugerne tror, at der vil være svømmebassiner, hvor man kan bruge et VR-headset til at opleve det ydre rum uden tyngdekraft.

#5 Det hybride fitnesscenter

Vi kommer måske til at træne sammen virtuelt – syv ud af 10 forbrugere forventer nemlig, at personaliserede fitnesscentre med AR/VR, der også kan forbedre den mentale sundhed, vil blive en del af vores fremtid.

#6 Bæredygtig produktion og reparation on-demand

Over halvdelen af forbrugerne ønsker at handle bæredygtigt i butikker, der genbruger deres gamle produkter og tilbyder reparation af enheder on demand.

#7 Virtuelle restauranter

Mange foretrækker virtuelt selskab uden afbrydelser. Halvdelen af forbrugerne ønsker muligheden for at spise virtuelt med venner på restaurant uafhængigt af fysisk tilstedeværelse.

Se også: Nyheder om future tech

#8 Den uendelige butik

75 procent af forbrugerne forventer at kunne visualisere produkter i deres hjem, inden de køber det.

#9 Det alsidige lægehus

Vi er vant til, at alting sker med det samme. 87 procent af forbrugerne forudser lægehuse i indkøbscentre med AI-scanning, der kan give øjeblikkelige svar på ens sundhedstilstand.

#10 Den virtuelle park

Er man fanget inde i byen, er naturen noget af det, man savner mest. 42 procent af forbrugerne ønsker at besøge en park i indkøbscentret gennem digitale og hybride oplevelser, hvor de kan føle sig tættere på naturen.

Se også: Nyheder om tech trends

Opfølgning på historien

Sagen slutter ikke her. Redaktionen har bragt den videre. Steen Jørgensen fulgte op på sagen. 9/12/2021 publicerede redaktionen en artikel med tematikken Apples første Mixed Reality-headset vil fokusere på spil – Klik her. Du kan læse absolut seneste nyt her.