Ny Tesla Model 3 får kortere rækkevidde
De nyeste udgaver af Tesla Model 3 kører ikke helt så langt som tidligere udgaver. Tesla må derfor gøre de nye ejere opmærksomme i ændringen og samtidig justere den estimerede rækkevidde på deres hjemmeside.
Mister op til 3,5 procent rækkevidde
De nyeste udgaver af Tesla Model 3 og Model Y er blevet udstyret med et AMD Ryzen-chipset, hvilket giver hurtigere ydelse i bilens infotainmentsystem, men også har en negativ effekt på bilernes rækkevidde. Det nye chipset bruger nemlig betydeligt mere strøm, hvilket går direkte ud over bilens samlede rækkevidde.
Det er et mindre fald i rækkevidden, men stort nok til at det kræver opdaterede angivelser af estimeret rækkevidde og endda kundebekræftelser (på nogle markeder) på den kortere rækkevidde.
“Vi har opdateret Model 3-køretøjer for at optimere berøringsskærmsoplevelsen med vores nye bilcomputer. Denne hardwareændring kræver mere strøm, hvilket resulterer i et mindre fald i rækkevidden. Din Model 3s rækkevidde er nu 602 kilometer (WLTP), 22 kilometer mindre end oprindeligt meddelt,” skriver Tesla til en køber.
Læs også: Tesla Model 3 på vej til at blive bedst sælgende elbil i Europa
Ændringer i Model 3 og Model Ys rækkevidde
Tesla har lavet ændringer til de estimerede rækkevidder på deres hjemmeside. Interessant nok modtog den nye Model Y med samme AMD Ryzen-chipset en højere rækkevidde, hvilket skyldes et større batteri (82 kWh i stedet for 77 kWh, påstår flere rapporter).
Her er justeringerne af Tesla Model 3/Tesla Model Y WLTP rækkevidde:
- Model 3 RWD (ingen ændringer)
18″ hjul: 510 km
19″ hjul: 491 km - Model 3 LR AWD
18″ hjul: 626 km, ned med 11 km eller 1,7% fra 637 km
19″ hjul: 602 km, ned med 12 km eller 2,0% fra 614 km - Model 3 Performance
20″ hjul: 547 km, ned med 20 km eller 3,5 % fra 567 km - Model Y LR AWD
19″ hjul: 565 km, op med 28 km eller 5,2% fra 537 km
20″ hjul: 533 km, op med 26 km eller 5,1% fra 507 km - Model Y Performance
21″ hjul: 514 km, en stigning på 34 km eller 7,1 % fra 480 km
Det kan for nogle kommende Model 3-ejere være skuffende nyt, men til gengæld får de et langt hurtigere infotainmentsystem – og det er heller ikke så ringe.
Se også: Nyt om elbiler