Tesla udvider forspringet til sine tyske konkurrenter
Det er ikke nok at vækste eller endda fordoble antallet af solgte elbiler, når den største konkurrent på markedet, Tesla, gør det bedre. Det må de tyske bilgiganter Volkswagen, BMW, Mercedes og Audi sande. Selv om de jævnligt præsenterer – isoleret set – pæne salgstal for deres mange nye elbiler, blegner tallene i forhold til Tesla, som ingen synes at kunne nå til sokkeholderne.
Volkswagens salg af elbiler vækstede for eksempel med 96 procent i 2021, hvilket er mere end Tesla, der ’kun’ voksede 87 procent i samme periode. Det lyder jo umiddelbart flot for VW, men den væsentlige forskel er naturligvis volumen af solgte elbiler. Tesla er en kæmpe spiller, mens Volkswagen stadig kun er ved at finde fodfæste i markedet.
Den tyske bilproducent solgte 263.000 elbiler i 2021, men Tesla solgte altså hele 936.000 – mere end tre gange så mange. Det betyder, at selv om VW vækstede mest af de to producenter, så udbyggede Tesla sit forspring til VW markant. Det skyldes, at en mindre vækst af en højere volumen stadig kan give en relativ større forskel mellem de to producenters salgstal.
Hvor Tesla ’kun’ solgte 366.000 flere elbiler end VW i 2020, blev det tal dermed udbygget til 673.000 i 2021. Der skal altså noget mere gang i salget af elbiler, hvis VW skal hale ind på den amerikanske elbilproducent.
“Det er forunderligt, hvorfor VW gør så meget ud af deres salgstal, for de er ikke gode, når man sammenligner dem med Tesla,” siger Matthias Schmidt, der er selvstændig markedsanalytiker, til Fortune.
Mercedes, BMW og Audi halter endnu længere efter
Heller ikke meget bedre ser det ud for de andre tyske producenter som Mercedes og BMW. De to premiummærkers elbiler vækstede begge med mere end 150 procent, men det samlede salg er stadig meget sparsomt sammenlignet med Tesla.
Mercedes solgte i 2021 49.000 EQ-biler, mens BMW solgte omkring 69.000 elbiler. Audi, som solgte endnu flere elbiler i 2021 end Mercedes og BMW, formåede at sælge 82.000 elbiler, men vækstede kun 58 procent.
“Det er ikke noget, de (de tyske bilproducenter, red.) burde råbe op om, for deres fremgange kommer fra lave niveauer, så man ville forvente at se en enorm stigning. Det er lidt af en joke, synes jeg,” siger Matthias Schmidt.
En del af forklaringen kan formentlig findes i det manglende antal mikrochips, der er til rådighed i disse år for blandt andet bilproducenter. Men forklaringen skal angiveligt nærmere findes i Kina, hvor Tesla skruet markant op for produktionstempoet på sin fabrik i Shanghai. Alene i december solgte Tesla mere end 70.000 eksemplarer, hvilket er nogenlunde samme antal elbiler, som VW har solgt i ID-familien i hele 2021.
Selv om Tesla har fået væsentligt mere konkurrence de senere år, går det altså stadig temmelig godt for elbilproducenten, mens konkurrenterne forsøger at knække koden til at kunne hale ind på Tesla.
Læs også: Seneste nyt om elbiler
Det videre forløb om Audi
Siden artiklen udkom er der kommet mere til sagen. Daniel Søgaard Hald fulgte op på sagen. 10/1/2022 publicerede redaktionen en artikel omkring temaet VW ID.4 blev den mest solgte elbil i Danmark – Klik her for den påfølgende artikel.. Og der er stadig puls i emnet. Læs de seneste nyheder om Audi..