Annoncørerne flygter fra Twitter – borgerrettighedsgrupper ønsker boycott
Elon Musk er ude efter nye måder at tjene penge på via Twitter, efter hans meget omtalte køb af det sociale medier til 335 milliarder kroner. Han har dog nogle mere presserende problemer, han også må tage sig af først.
Annoncørerne flygter nemlig i rask takt fra platformen.
Anbefaler annoncepause på Twitter
Fredag sagde Musk, at ”Twitter oplevet et massivt fald i omsætningen”” på grund af annoncørernes bekymringer for, hvordan indholdet bliver håndteret og modereret samt andre problemer, som aktivister har peget på.
En række store selskaber har de seneste dage sat sin annoncering på Twitter på pause. Det gælder blandt andet GM, Audi, Pfizer, General Mills, Volkswagen, Carlsberg med flere. De er bekymrede over potentielle ændringer i Twitters vilkår, efter at flere topchefer har forladt selskabet.
Industrigrupper har også udtryk bekymring om mærkesikkerhed under Musks ledelse, og The New York Times skrev tidligere i ugen, at IPG, et af verdens største reklamefirmaer, har udsendt en anbefaling til kunderne om midlertidigt at sætte deres annoncer på Twitter på pause.
Se også: De bedste telefoner til SoMe
Twitter er platform til hadefuld tale
Fredag fulgte NAACP i andre borgerrettighedsgruppers fodspor i et ønske om boycott af Twitter fra annoncørernes side.
“Det er umoralsk, farligt og yderst ødelæggende for vores demokrati, at en annoncør finansierer en platform, der giver næring til hadefuld tale, valgbenægtelse og konspirationsteorier,” lyder det fra NAACP øverste chef Derrick Johnson.
Tilbagetrækningerne og opfordring til boykot fra annoncørerne viser, hvor hurtigt Twitters annonceforretning har taget skade efter Musks overtagelse. Det sker også bare en uges tid efter, at Musk forsøgte at forsikre industrien om, at han ikke ville forvandle platformen til et ”free-for-all hellscape.”
Twitter oplevede en markant peak i hadefude ytringer og racistiske udtalelser lige efter nyheden om Musks overtagelse af platformen.
Twitters sikkerhedschef skød senere skylden for de hadefulde aktiviteter på en koordineret trolling-kampagne. Men aktiviteterne øgede borgerrettighedsgruppernes bekymringer og opfordrede Musk til at mødes med lederne af grupperne senere på ugen.
Se også: Hvad tjener tech-giganterne penge på?
Twitter giver troll-aktivister skylden for faldende omsætning
Fredag lod Musk til at mene, at de samme aktivister var skyld i faldet i omsætning: “Twitter har haft et massivt fald i omsætningen på grund af aktivistgrupper, der lægger pres på annoncørerne, selv om intet er ændret med hensyn til indholdsmoderation, og vi gjorde alt, hvad vi kunne, for at berolige aktivisterne,” tweetede han.
Men en koalition af borgerrettighedsgrupper og aktivister afviste Musks vurdering. Ved en samtale med journalister fredag forklarede gruppen, at Musks massefyringer af Twitter-ansatte, inklusive medarbejdere, der arbejder som moderatorer eller med sikkerhed, underminerer de forpligtelser, han tog på sig efter deres møde.
Jessica González, co-CEO of Free Press, slår således fast, at når man afskediger næsten 50 procent af ens medarbejdere, herunder de teams, der har ansvaret for faktisk at spore, overvåge og håndhæve reglerne for indholdsmoderation, så må det have negative konsekvenser for indholdsmoderation.
Udover at annoncørerne flygter fra Twitter, så flygter brugerne også fra Twitter. Langt over 100.000 brugere skulle være smuttet videre til andre sociale platforme efter Musks overtagelse.