Professor: ChatGPT skriver forfærdelige opgaver til dumpekarakter
OpenAI’s tekstgenererende ChatGPT har skabt røre, siden den blev tilgængelig for offentligheden sidste måned.
AI’en har spyttet alt fra brugbar kildekode til knap så troværdige noveller ud – og dens evner har chokeret visse akademikere, der har været imponerede over AI’ens færdigheder i at skrive essays og ment, at den allerede er på niveau med mennesker på bachelorniveau.
Se også: ChatGPT kan misbruges til phishing mails
ChatGPT skriver elendige opgaver
Det er dog ikke alle undervisere, der er overbeviste om ChatGPT’s evner. Det kan faktisk være en rigtig skidt idé at bruge ChatGPT til den næste eksamensopgave – det kan tilmed være den direkte vej til en dårlig karakter, også selvom du ikke bliver taget i at snyde.
” Jeg er ikke en stor fan af den dommesdagsnak, der er” siger professor i engelsk ved Pennsylvania State, Stuart Selber, til Insider. ” Hvert eller hvert andet år er der noget, der angiveligt vil ødelægge de videregående uddannelser, som vi kender dem. Indtil videre er det ikke sket.”
En anden historieprofessor på collegeniveau, Jacqueline Antonovich, har også været ude og sige, at den opgave, som ChatGPT kom frem med, efter at hun fodrede den med informationen til en terminsprøve, ville resultere i dumpekarakteren F, eller endda F minus. Det svarer til karakteren minus 3 – eller lavere hvis det var muligt.
Se også: Chatbot er racistisk og spreder fake news
Samme frygt på nye flasker
For Selber er det gammelt nyt. “Du kan gå et par årtier tilbage i tiden og finde lignende alarmerende frygt, da Word, Wikipedia og internettet i almindelighed kom,” siger han til Insider.
Selber mener, at ChatGPT helt enkelt genbruger eksisterende information og argumentation, men undlader rent faktisk at stille spørgsmålstegn ved den data, der bruges eller komme frem til argumentation, der ikke allerede har været fremlagt – lige netop det, der gør et essay godt.
Se også: Mobilabonnementer til børn og unge
Kan hjælpe børn med sproget
ChatGPT er måske ikke så god til at skrive opgaver, men det betyder ikke, at den ikke kan være brugbar for studerende. Lektor ved University of Leeds, Leah Henrickson, siger til Insider, at hun ser en fremtid for denne form for teknologi i klasseværelset.
Det kan for eksempel være en mulighed for elever med et andet modersmål for at kunne udtrykke sig.