Xiaomi snart godkendt som elbil-producent
Xiaomi stod i alvorlig modvind, da selskabet havde problemer med at få produktionstilladelse til elbiler, et område som de ellers har annonceret store planer for. Den kinesiske regering skærpede nemlig sidste år kravene til elbilproducenter efter en række kollaps af nye virksomheder i de seneste par år.
I Kina har enhver virksomhed, der ønsker at starte en bilproduktionsvirksomhed, brug for en meget specifik licens, og med fremkomsten af elbiler var denne licens forholdsvis let at opnå. Det kom så vidt, at Kina havde snesevis af nye virksomheder, der fik finansiel støtte fra regeringen, for derefter at gå konkurs og forsvinde.
Se også: Test af elbiler
Fanget af langt strammere kinesiske regler
Xiaomi blev fanget i de nye reformer, idet virksomheden var for sent ude med at ansøge om sin produktionslicens efter de gamle regler, og de nye regler giver tilsyneladende alvorlige udfordringer. Xiaomi er ikke alene i denne kamp og andre producenter af elbiler stod i samme situation.
Nio fremstiller for eksempel ikke sine egne biler, men har i stedet en kontrakt med JAC, som har produktionslicensen. XPeng overtog Guangdong Foday i 2020 af samme grund, men nu har deres egen fabrik i Guangzhou fået licens.
Se også: Vælg elbilforsikring
Tysk konkursbo redder Xiaomis elbilproduktion
Xiaomi besluttede sig for en lignende fremgangsmåde og i stedet for at vente og risikere flere forsinkelser overtog Xiaomi kontrollen med det nedlagte tyske firma Borgward, der gik konkurs i november sidste år.
Borgward er stadig certificeret til fremstilling af elbiler, og gennem denne overtagelse skulle Xiaomi ikke længere have problemer med licensudstedelsen. Planen er at bygge en fabrik over to faser. Første fase skal være færdig i 2024 med en produktionskapacitet på 150.000 biler om året. Den anden fase vil tilføje yderligere 150.000 biler om året i 2026.
Se også: Videoer med test af elbiler
Vil være top 5 største bilproducent
Den første elbil fra Xiaomi er allerede blevet spottet og Xiaomi lægger ikke skjul på, at de har store og langsigtede ambitioner inden for bilmarkedet.
Inden for de næste 15-20 år er målet således at lande i top 5 over verdens største bilproducenter. Det lyder dog usandsynligt hvis man spørger elbilekspert, Daniel Søgaard Hald:
“Det er godt at se endnu større konkurrence på elbilmarkedet, som kan fremme udviklingen og komme forbrugerne til gode. Det er samtidig skønt at se, at Xiaomi ikke bare går halvhjertet ind i det, men har sat sig et stort mål. Det er desværre et urealistisk mål, som ikke kommer til at ske,” udtaler han.
Et af de områder, som Xiaomi har meget stort fokus på er selvkørende teknologi, hvor de vil være nummer ét.
Se også: Køb af ny elbil er en risikosport