Voldsom mangel på elbilladere i forhold til antal elbiler

I Danmark er der 10 gange så mange elbiler, som der er offentlige ladepunkter – et problem, der ses i det meste af Europa.

Voldsom mangel på elbilladere i forhold til antal elbiler

Antallet af elbiler på både de danske og europæiske veje stiger hastigt. Det er godt for den grønne omstilling. Hvad der er knap så godt er, at tilvæksten af elbiler sker i et helt andet og hurtigere tempo end tilvæksten af nye offentlige ladepunkter.

Se også: Nyheder om elbiler

115.000 elbiler deles om knap 11.000 ladepunkter

Ifølge tal fra bilstatistik.dk kører der i skrivende stund 115.159 elbiler på de danske veje. Ifølge ChargeX, der leverer data til blandt andet Transportministeriet, er der til sammenligning kun 10.883 offentlige ladepunkter fordelt på blot 2.546 unikke ladere i Danmark.

Der er altså mere end 10 gange så mange elbiler i Danmark, som der er ladepunkter. Og 45 gange så mange elbiler, som der er offentlige ladedestinationer.

Se også: Tjek aktuelle priser på elbiler

Antallet af elbiler vokser tre gange hurtigere end ladepunkter

Problematikken breder sig langt ud over Danmarks landegrænser. I EU er der i dag 1,99 millioner elbiler, der deles om 479.396 ladepunkter – altså fire gange så mange elbiler, som der er offentlige ladepunkter.

Kløften mellem antal elbiler og ladepunkter ser kun ud til at blive større. I løbet af de seneste seks år er antallet af ladepunkter i EU steget fra 77.038 til 479.396 i 2022 – en stigning på 522 procent. Det er dog intet i forhold til stigningen af elbiler, der i samme periode er gået fra 118.542 til 1,99 millioner i 2022. Det er en stigning på hele 1.584 procent.

Antallet af elbiler i EU er med andre ord vokset næsten tre gange hurtigere end antallet af ladepunkter de seneste seks år. Det er en udvikling, der ifølge De Danske Bilimportører er en udfordring for den fortsatte udbredelse af grønnere køretøjer:

”En stærk og geografisk dækkende ladeinfrastruktur er en af de absolut vigtigste forudsætninger for flere elbiler på de danske veje. Omstillingen til elbiler kræver, at bilen kan lades hurtigt og nemt, så rækkeviddeangst ikke overtager overvejelserne om valg af bil,” siger Mads Rørvig, der er administrerende direktør for De Danske Bilimportører.­

Læs også: Test og anmeldelser af elbiler

Næsten halvdelen af EU’s ladepunkter er i to lande

I Danmark er antallet af ladepunkter per indbygger i de forskellige byer meget forskellig, men som dansker kan du glæde dig over, at tingenes tilstand ikke er knap så grel som i EU.

42 procent af alle ladepunkter i EU er nemlig koncentreret i blot to lande: Holland og Tyskland. Det er til trods for, at de to landes areal kun udgør 9 procent af EU’s samlede areal og 22,4 procent af EU’s samlede befolkning.

Alene i Holland er der intet mindre end 111.821 offentlige landepunkter – 10 gange så mange som i Danmark til trods for, at befolkningen kun er tre gange større. I Holland er der med andre ord 70 gange flere ladepunkter end i Rumænien, selvom Rumænien er omkring 7 gange større.

Den meget skæve fordeling af ladere illustrerer ifølge De Danske Bilimportører, at der er et stort behov for at få sat skub i ladeinfrastrukturen i hele EU.

Se også: Alt om elbilforsikringer