Google Docs, Gmail, Sheets og Slides får kunstig intelligens
Google har annonceret, at de ruller en række AI-assisterede funktioner ud til nogle af selskabets produktivitetsapps.
Det er dog ikke en global udrulning nu lige med det samme. I stedet er der tale om funktioner, der kun bliver tilgængelige for udvalgte testpersoner i USA, lidt i samme stil som med chatbotten Bard.
Ved udgangen af året skal funktionerne imidlertid nå ud til alle brugere.
Se også: God og sikker erhvervmobil
Smartere brug af produktivitetsapps
Funktionerne bliver implementeret i Google Docs, Gmail, Sheets og Slides. I Docs giver brugerfladen for eksempel enkel adgang til AI’en, så man kan diskutere, opsummere eller brainstorme, samtidig med at man skriver en tekst.
I Gmail kan AI’en danne sig en opfattelse af konteksten ud fra et par punkter og derefter skrive hele e-mailen. Når det gælder Slides, kan man generere billeder, lyd og video på farten, så man kan få en bedre præsentation.
Man kan også vælge en tone at skrive i, der passer til situationen og bruge AI’en til at hjælpe med et udkast baseret på et bestemt tema.
Den kan også opsummere lange kæder af e-mails for at spare tid, samt læse korrektur eller omskrive sit dokument.
Se også: Mobilabonnementer til erhverv
Google fremhæver disse funktioner
Google har selv fremhævet nogle af de funktioner, der snart kommer ud til brugerne.
- Udkast, svar, opsummering og prioritering af Gmailen
- Brainstorm, korrekturlæsning, skrive og omskrive i Docs
- Sæt liv i din kreative vision med autogenererede billeder, lyd og video i Slides
- Gå fra rå data til resultater og analyse via autofuldførelse, formelgenerering og kontekstbestemt kategorisering i Sheets
- Generere nye baggrunde og skrive noter i Meet
- Aktivere arbejdsgange for at få tingene gjort i Chat