Toyota vil slå Tesla på software til elbiler
Toyota har netop løftet sløret en anelse for deres kommende software til biler, der er et helt nyt system bygget fra bunden. Med Arene OS skal Toyota, på softwaredelen, kunne konkurrere mod elbilproducenter som Tesla.
Der sker ting og sager hos Toyota i disse dage, hvor der bliver præsenteret spændende nye ting, der skal accelerer deres elektriske rejse. Toyota har blandt andet afsløret, at de er på vej med elbiler med solid-state batterier med lang rækkevidde og elbiler med manuelt gearskifte. Derudover kunne Toyota også fortælle, at udviklingen af en helt nyt softwareplatform til elektriske biler var godt i gang.
Se også: Sammenlign alle elbiler
Arene OS er Toyota nye software til elbiler
Der kommer større og større fokus på software til elbiler, som specielt elbilproducenten Tesla har været medvirkende til. I dag skal biler helst på en hurtig, flot, brugervenlig og opkoblet software, der har alle de apps og tjenester som vi bruger.
Flere producenter har stort fokus på at bygge deres egen software til elbiler, heriblandt Tesla og XPeng, mens andre benytter platforme fra tredjeparter, som for eksempel Google med deres Androi Automotive med og uden “Google Built-In” – det vil sige Googles tjenester og appbutik.
Og så er der de andre bilproducenter, som det efterhånden er gået op for, hvor vigtig softwareoplevelsen er. Blandt disse finder vi Toyota, der – og der må vi være helt ærlige – med deres nuværende software til elbiler, er langt fra at kunne hamle op med de bedste.
Og det ved Toyota åbenbart godt, for de har nu præsenteret en helt ny softwareplatform til elbiler, der går under navnet Arene OS. Den nye software skal gøre det lettere for Toyota, at konkurrere mod Tesla, Volkswagen og andre elbilproducenter.
Det er meget begrænset hvad Toyota har fortalt om Arene OS, men platformen skal bestå at både software til førerdisplay, infotainmentsystem samt avancerede autonome funktioner.
Se også: Nyt om kommende elbiler
Billigere elbiler med højere sikkerhed
Toyota fortæller, at sammen med nye hardwareplatforme vil Arene gøre det muligt for Toyota at fremskynde udviklingen af nye køretøjer, reducere omkostningerne og levere både forbedret sikkerhed og personlige oplevelser til kunder over hele verden.
Arene OS vil også omfatte næste generation af automatiseret kørsel og avancerede førerassistentsystemer samt den underliggende geospatiale intelligensteknologi, der muliggør sikker og pålidelig beslutningstagning i køretøjssystemer.
Arene skal efter planen implementeres i køretøjer fra 2025 efterfulgt af Toyotas næste generation af elbiler i 2026.
En softwareplatform til alle elbiler
Toyota har også planer om at udvide softwaren til sine datterselskaber og måske endda gøre den tilgængelig for andre udviklere, ifølge Nikkei Asia:
“Toyotas mål er at bruge Arene i sine egne biler inden 2025. Derefter vil bilproducenten gøre softwaren tilgængelig for datterselskaber, herunder Subaru, sammen med andre producenter og startups, der arbejder på elektriske eller selvkørende køretøjer. Virksomheden overvejer at tjene penge på systemet gennem en licensmodel … Toyota vil åbne Arene for andre udviklere og opfordre virksomheder uden for branchen til at skabe applikationer til autonom kørsel og andre funktioner. Bilproducenten forestiller sig, at tjenester fra en række virksomheder kan føjes til en bil lige så let som at downloade smartphone-apps.”
Efterhånden som andre udviklere får eller køber rettighederne til at bruge Arene, mener Toyota, at det vil blive mere robust og effektivt.