Waymos førerløse biler klarer sig “markant bedre” end mennesker
Ny forskning fra det Alphabet-ejede selskab Waymo viser, at deres førerløse biler ”førte til en markant reduktion i antallet af politianmeldte og personskadeforårsagende bilulykker i forhold til menneskelige førere.”
I løbet af de 11,4 millioner kilometer, som Waymo har kørt, var der 17 færre personskader og 20 færre ulykker anmeldt til politiet sammenlignet med hvis menneskelige fører havde kørt samme distance i samme områder.
Læs også: TomTom og Microsoft introducerer AI-stemmeassistent til din bil
Waymo er langt sikrere end mennesker
I undersøgelsen sammenligner selskabet, hvor ofte Waymo har haft en ulykke med, hvor ofte det sker for menneskelige førere.
Waymo fokuserer især på de ”11,4 millioner komplet selvkørte kilometer kørt døgnet rundt frem til slutningen af oktober 2023”.
Ulykker dækker over alle slags problemer, ”uanset Waymo-bilens rolle i ulykken og med alle niveauer af skader på materiel.” De to hovedresultater er følgende:
- En reduktion på 85 procent eller 6,8 gange færre antal ulykker, der involverer nogen form for skade – fra mindre skader til alvorlige og fatale tilfælde (0,41 ulykke per millioner miles for Waymo Driver vs. 2,78 for menneskelige førere)
- En reduktion på 57 procent eller 2,3 gange færre antal ulykker anmeldt til politiet (2,1 ulykke per millioner miles for Waymo Driver vs. 4,85 for menneskelige førere)
Waymo er tilgængelig i de amerikanske byer Phoenix og San Francisco gennem den Uber-lignende tjeneste, Waymo One. I Los Angeles tester Waymo også sine selvkørende biler.
Førerløse biler er forsigtige – mennesker er uopmærksomme
Tallene fra Waymo taler altså sit tydelige sprog. Selskabets selvkørende biler lader til at være sikrere at køre i end menneskelige førere. Årsagen er formentlig todelt. For det første kører Waymos køretøjer forholdsvis forsigtigt i trafikken. Vejkryds og andre krævende forhold passeres med stor forsigtighed, og den lave hastighed mindsker risikoen for ulykker betragteligt.
Derudover er årsagen til de mange ulykker blandt menneskelige fører uopmærksomhed. Algoritmerne, der driver Waymos køretøjer, bliver ikke trætte eller uopmærksomme på samme måde som vi mennesker. Til gengæld kan de fortsat være mangelfulde på mange andre områder, men indtil videre lover det altså meget godt for Alphabets selskab, der udvikler selvkørende teknologi.
Waymos køretøjer anvender en række hardwareløsninger, som selskabet selv har udviklet til en lang række personbiler. I dag anvender Waymo elbilen Jaguar I-PACE. Hardwarepakken består af sensorer, kameraer, radarer og lidar. Bilerne har et 360 graders synsfelt, mens lidar-sensoren gør det muligt at registrere objekter ved op til 300 meters afstand. Radar bruges til at se andre køretøjer og objekter i nærheden.
Tesla-direktøren Elon Musk har også flere gange hævdet, at Teslas grundlæggende førerassistentsystemer under navnet Autopilot er sikrere end biler, der føres af mennesker. Ifølge Teslas seneste tal fra 4. kvartal 2022 kører Teslaer med Autopilot aktiveret næsten 5 millioner miles mellem en ulykke, mens det er omkring 1,5 millioner miles mellem en ulykke, når Autopilot ikke er slået til.
Læs også: AI forbruger lige så meget strøm som Danmark om året