Fisker har indgivet konkursbegæring
Den amerikanske elbilproducent Fisker med danske Henrik Fisker i spidsen har sent mandag aften amerikansk tid søgt om konkursbeskyttelse.
Fisker forhandlede i længere tid med en stor elbilproducent, som menes at være Nissan, men disse forhandlinger brød i marts sammen og efterlod Fisker i en svær situation med massive udgifter og et stort antal Fisker Ocean-elbiler, der ikke blev afsat.
Fisker Group Inc., som virksomheden formelt hedder, har ansøgt om såkaldt kapitel 11-konkurs i den amerikanske delstat Delaware med en anslået værdi af aktiverne på mellem 500 millioner og 1 milliard dollar og passiver på mellem 100 millioner og 500 millioner dollar. Fisker skulle have mellem 200 og 999 kreditorer, fremgår det af ansøgningen.
Se også: Se priser, specifikationer og billeder af Fisker Ocean
Satsede alt på at opnå et samarbejde
Da Fiskers problemer i det seneste års tid begyndte at tage til, stod det klart for Henrik Fisker, at startupvirksomheden var nødt til at indgå et samarbejde med en etableret bilproducent.
I et forsøg på at overleve satte Fisker i februar alle investeringer i fremtidige elbilprojekter på pause for at lægge alle kræfter på at indgå det samarbejde, som altså aldrig kom i hus.
Fisker oplyste dengang også, at producenten ville fyre 15 procent af sine medarbejdere på grund af problemer med at sælge SUV’en Fisker Ocean. Via et samarbejde med den østrigske fabrik Magna Steyr blev der produceret mere end 10.000 eksemplarer af Fisker Ocean, men kun omkring 4.700 af dem blev afsat til kunder.
Se også: De nyeste og mest populære elbiler i Danmark
Fisker Ocean undersøges for mangelfuld sikkerhed
I sidste måned indledte de amerikanske bilsikkerhedsmyndigheder National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) en foreløbig undersøgelse af nogle af Fiskers Ocean elbiler fra 2023. Undersøgelsen gjorde kun Fiskers problemer værre, da SUV’en allerede blev undersøgt af NHTSA for tre tidligere hændelser.
I den seneste tid oplevede Fisker økonomiske problemer med høje renter, stigende omkostninger til markedsføring og distribution af sine elbiler. Flere medier, herunder Politiken og TechCrunch, har uafhængigt af hinanden påpeget store problemer i Fiskers ledelsesstil.
Hvad betyder Fiskers konkurs for ejere af Fisker Ocean?
Nyheden om, at Fisker har indgivet konkursbegæring, er en rigtig kedelig nyhed for de mange danske ejere af elbilen. For når først Fisker er gået konkurs, mister de bilejere, der har købt Fisker Ocean direkte af Fisker, en masse rettigheder.
Fisker Ocean-ejere mister deres garanti, men hvis du får udbedret en fejl eller mangel inden for reklamationsperioden, vil det være muligt at gøre beløbet for udgifterne gældende over for konkursboet.
Ligesom mange andre elbilstartups kniber det med at skaffe reservedele, og med at så lavt produktionstal på 10.000 elbiler bliver det formentlig også vanskeligt at skaffe originale reservedele til en Fisker Ocean efter konkursen.
Det er også tvivlsomt, om Fisker Ocean får flere softwareopdateringer. Ifølge bilforhandleren Lindholm Biler, som tidligere har taget et antal Fisker Ocean-elbiler, tilhører softwaren i Fisker Ocean Magna Steyr, og bilforhandleren forventer derfor ikke, at det bliver et problem i tilfælde af en konkurs.
Vælg privatleasing og undgå ubehagelige overraskelser
Fiskers konkursbegæring understreger, at elbilmarkedet er benhårdt, og at ikke alle nye spillere på markedet kan klare den hårde konkurrence. Selv større spillere som Polestar, Aiways, HiPhi og NIO har haft det svært enten i Danmark eller Europa.
Det, kombineret med flere enorme prisfald fra Tesla og mindre prisreduktioner fra konkurrenterne gør, at man kan forvente et stort værditab ved at købe elbil for tiden. Vil man undgå ubehagelige overraskelser, bør man derfor privatlease sin elbil. Fisker Ocean har også været mulig at privatlease, og har man valgt den mulighed, kan man altså uden problemer og bekymringer komme ud af aftalen allerede efter et år.
Har man derimod købt en Fisker Ocean, står man nu med en elbil, som kan være utrolig svær at få afsat, og derfor må man forvente et endnu større værditab, end der i forvejen er.
Hvor lidt af Fisker Ocean i dag så værd? Fisker gav for nylig medarbejdere mulighed for at købe Fisker Ocean til en tredjedel af nyprisen – vel at mærke på betingelse af, at man er villig til at give afkald på “garantidækning, herunder tjenester, dele og/eller opdateringer”.