Fisker forbereder sig på mulig konkursbegæring

Kriseramte Fisker Inc. har ifølge avis hyret ekstern rådgivning for at få hjælp til en mulig konkursbegæring, afslører avis.

Fisker forbereder sig på mulig konkursbegæring

Elbilproducenten Fisker Inc., som danske Henrik Fisker står bag, har hyret rådgivningsvirksomheden FTI Consulting og advokatfirmaet Davis Polk, som skal assistere Fisker med at forberede en mulig konkursbegæring. Det oplyser Wall Street Journal, som har talt med flere personer med kendskab til sagen.

Fisker konkurs? Det ser mere sandsynligt ud

Nyheden kommer ikke længe efter, at Fisker måtte meddele, at producenten risikerede at løbe tør for penge i år. Sidste måned oplyste Fisker, at man sidste år havde solgt for 273 millioner dollar, men samtidig også havde fået opbygget en gæld på over mere end 1 milliard dollar.

Det fik Fisker til at udsende en såkaldt going-concern-advarsel om, at der var “betydelig tvivl” om virksomhedens evne til at fortsætte driften. Derfor ville Fisker forhandle om at rejse kapital fra investorer og lede efter en ny produktionspartner. Der har været forlydender om, at denne partner kan være Nissan.

Fisker har, siden Ocean blev annonceret helt tilbage i 2019, haft gevaldige problemer med at få gjort den hypede elbil produktionsklar. Da de første elbiler endelig blev leveret i maj 2023, var det ikke uden problemer. Bilen har haft store mangler – særligt med softwaren, hvor den forsinkede version 2.0, som for nylig er begyndt at rulle ud, skulle fikse mange problemer med helt grundlæggende funktioner. Men det kan meget vel være for sent.

Alt er indtil videre gået imod Fisker i 2024, som også bliver undersøgt af den amerikanske myndighed for trafiksikkerhed NHTSA – USA’s svar på EuroNCAP. På grund af klager om potentielt alvorlige bremseproblemer i Fisker Ocean undersøger NHTSA bilen.

Se også: Sammenlign elbiler på pris og kvalitet

Aktie faldet med 97 procent

Siden børsnoteringen af Fisker i 2020 har aktien nærmest kun gået én vej, og det er neadad. Ifølge Wall Street Journal er Fisker-aktien således faldet med hele 97 procent siden børsnoteringen.

Aktien toppede i februar 2021 med 28,5 dollar. Hvor den ved årsskiftet til 2022 var faldet til omkring 22 dollar, var den ved årsskiftet til 2023 nede på omkring 7 dollar.

I sidste del af 2023 tog den et markant fald, og sidst på året var den faldet yderligere til 1,5 dollar.

Oven på nyheden om den mulige forberedelse på en konkursbegæring har aktien taget endnu et nyt dyk og er faldet med 40 procent, skriver MarketWatch. Aktuelt ligger Fiskers aktie derfor på 0,32 dollar.

Fiskers aktie risikerer i forvejen at blive afnoteret fra New York Stock Exchange, hvis den ikke bliver rettet op inden for et halvt år.

Se også: Test og anmeldelser af elbiler i Danmark

Ocean-ejere står med håret i postkassen

Globalt har Fisker kun produceret lidt over 10.000 eksemplarer af Ocean, selv om målet var 13.000. Og kun 4.900 af disse blev rent faktisk leveret til kunder, skriver Wall Street Journal.

De 5.000 resterende Fisker Ocean-elbiler har angiveligt en værdi på omkring 500 millioner dollar, og Fisker ønsker ifølge oplysningerne at komme af med dem allerede inden udgangen af marts. Det skal ske gennem nye aftaler med franchiseforhandlere.

I Danmark er der indregistreret 301 eksemplarer af Fisker Ocean. De er købt gennem Fisker Ocean selv, og hvis firmaet ender med at gå konkurs, står danske købere rigtigt dårligt.

Garantien er ikke længere noget værd, og bilen vil ikke længere få nogle softwareopdateringer, der retter de mange børnesygdomme, som bilen fortsat er ramt af. Og det vil formentlig også blive ganske svært at skaffe reservedele – noget der allerede nu er lidt af en udfordring.

Derudover er der også værditabet, som næppe bliver mindre af ovenstående konsekvenser.

Se også: Se hvilke elbiler de er Bedst i Test

Ikke første gang

Hvis det ender med, at Fisker Inc. går konkurs, er det ikke første gang, at et bilprojekt fra Henrik Fisker går konkurs.

Fisker Automotive, som blev grundlagt i 2007, led samme skæbne i 2013. Det skete, efter det ikke lykkedes at nå en række produktionsmål med plug-in-hybridbilen Fisker Karma.

Fisker er kommet med følgende udtalelse:

“Det er Fiskers politik ikke at kommentere på rygter og spekulationer i markedet. Fisker samarbejder dog ofte med eksterne rådgivere for at hjælpe med at styre forretningen og hjælpe med at udvikle og udføre strategier. Fisker er fokuseret på at rejse yderligere kapital og indgå i et strategisk partnerskab med en stor bilproducent. Virksomheden fortsætter også med at forfølge sit skift til en forhandlerpartnerskabsmodel i både Nordamerika og Europa. Ledelsesteamet er laserfokuseret på disse bestræbelser.”

Vi anbefaler:
Disse elbiler kommer i 2023, 2024 og 2025
Hvilke elbiler er de billigste i Danmark?
Find den bedste forsikring til din elbil
Hvilken ladeboks og ladeløsning skal du vælge?