Elbilbatterier holder meget længere end forventet
Den canadiske virksomhed Geotab, som blandt andet analyserer telematikdata fra elbiler, har en flåde på næsten 5.000 elbiler.
I en ny undersøgelse konkluderer selskabet, at elbiler har en gennemsnitlig årlig nedbrydning af batterikapaciteten på kun 1,8 procent. De elbiler, der gør det bedst, degraderer kun 1 procent om året.
Da selskabet lavede samme undersøgelse i 2019, blev elbilernes batterikapacitet i gennemsnit reduceret med 2,3 procent om året. Degraderingen af højvoltsbatterierne er altså reduceret med 22 procent på den korte tid.
Se også: Sammenlign elbilers rækkevidde
Masser af rækkevidde efter 20 års kørsel
Det vil sige, at batteriet i en 20 år gammel elbil i teorien stadig vil have 64 procent af den oprindelige batterikapacitet og rækkevidde.
I tilfældet med den mest solgte elbil, Tesla Model Y, vil den oprindelige rækkevidde på 600 km falde til 425 km, hvilket stadig vil dække de fleste danskeres daglige kørselsbehov. Om vinteren, hvor rækkevidden falder yderligere, kan det dog begynde at knibe.
Ifølge Geotab viser meget brugte elbiler desuden ikke tegn på øget degradering. Den hastighed, hvormed moderne elbilbatterier forringes, er desuden lavere end for komponenter i forbrændingsbilers drivlinje.
Se også: Test og anmeldelse af elbilers rækkevidde og opladning
Temperatur spiller en vigtig rolle
En af de største faktorer, der kan påvirke batteriers helbred, er batteriernes interne temperatur.
Der er stor forskel på degraderingen i elbiler med aktivt og passivt afkølede batteripakker. Tesla Model S fra 2015 med et aktivt væskekølingssystem har en gennemsnitlig batterinedbrydning på 2,3 %, mens den luftkølede Nissan Leaf fra 2015 ligger på 4,2 %.
Den udvendige temperatur spiller også en rolle. Elbilister bør så vidt muligt parkere elbilen i skyggen. Desuden er det ideelt at holde batteriniveauet mellem 20 og 80 procent, da det forlænger batteriets levetid.
Se også: Se hvilke elbiler der er Bedst i Test
Batteribekymringer? Privatlease din elbil
Undersøgelser som denne er en blandt flere de senere år, som viser, at der ikke er grund til at bekymre sig over elbilbatteriers helbred og batteriniveau over tid.
En batterigaranti på 8 år eller 160.000 km, som er meget udbredt, er altså på ingen måde ensbetydende med, at batteriet er ubrugelig efter garantiens udløb.
Overvejer du at skaffe elbil, kan du altså trygt gøre dette. Alternativt kan du privatlease din næste elbil, da du slipper for bekymringer om batteridegradering, teknologiske fremskridt inden for batterier og de enormt mange prisfald, der hele tiden sker på elbiler i disse år.
Vi anbefaler:
Hvilke elbiler kommer i 2024, 2025 og 2026?
Her er de billigste elbiler i Danmark