Test, bedømmelse og pris på Porsche Taycan
Den nye Porsche Taycan er med dens virkelig gode køreegenskaber, høje byggekvalitet og komfort, lange rækkevidde og ekstremt hurtige opladning en af de bedste elbiler i Danmark.
Se også: Alle elbiler fra Porsche i Danmark
Kort om Porsche Taycan
Tidligere i år løftede Porsche sløret for en ny udgave af Taycan, der har længere rækkevidde, oplader hurtigere, har nyt design og er hurtigere.
Porsche Taycan, der kommer som sedan og stationcar, er en elbil med sportslige køreegenskaber med en rummelighed, som også gør den egnet som familiebil.
Den nye Taycan byder ind med nogle imponerende specifikationer og state-of-the-art teknologi, som man ikke finder andre steder. Men du kommer også til at betale for det.
Når det kommer til ydeevnen starter Taycan ved 300 kW (408 hk) i basismodellen og går op til 760 kW (1.034 hk) i topmodellen. Sidstnævnte klarer 0-100 km/t på kun 2,1 sekunder.
Den nye Taycan har fået længere rækkevidde, primært på grund af muligheden for at vælge et større batteri. Rækkevidden starter ved 555 km og går op til 678 km. Opladning fra 10-80 % sker på 18 minutter med ladeeffekt op til 320 kW.
Noget unikt ved en Taycan’en er, og andre biler fra Porsche, at man kan bygge den præcis som man ønsker. Farver, udstyr og funktionalitet – der er uendeligt mange valgmuligheder.
Taycan har et bagagerum på op til 407 liter, Sport Turismo og Cross Turismo har på 446 liter. Pladsen afhænger af batteristørrelse og variant.
Ulempen er dog, at en Taycan meget hurtig bliver meget dyre. Basismodellen koster 939.900 kr. Testbilen var en Taycan Turbo med en prislap på over 2 mio. kr.
Se også: Priser, specifikationer og billeder af Porsche Taycan
Konklusion på test af Porsche Taycan
Porsche Taycan ender i vores test med en score på 88 ud af 100. Det giver den nye Taycan den samlede bedømmelse “Virkelig god”.
Med en testscore på 88 er Porsche Taycan blandt de absolut bedste elbiler i Danmark. Porsche Taycan er den bedste bedømte sportsvogn blandt elbiler i prisklassen og nummer to i premium-klassen.
Taycan gør det rigtig godt på byggekvalitet og kvaliteten af materialer og udstyr, men både bil og udstyr er dertil meget dyrt. Læs mere om Kvalitet/Pris Ratio.
Porsche Taycan scorer topkarakter i Euro NCAP crash- og sikkerhedstest og er dermed en meget sikker bil.
Se også: Test og sammenligning af alle elbiler i Danmark
Billeder af Porsche Taycan
Se også: Flere billeder af Porsche Taycan
Det gode ved Porsche Taycan
Porsche Taycan byder på fremragende køreegenskaber og er generelt bare en ekstremt velkørende bil, og så er den hæsblæsende hurtig. På trods af dens vægt over 2 ton er den også meget agil og har ekstremt godt vejgreb.
Taycan er godt nok en sportsvogn, men en meget komfortabel en. Sæderne er meget komfortable, den er let at køre, fartpiloten er blandt de bedste på markedet og der er på trods af de store dæk rimeligt stille i kabinen på motorvej.
Med en rækkevidde på knap 700 km og opladning fra 10-80 % på 18 minutter er det svært at finde en elbil, som er bedre egnet til lange køreture.
Taycan byder på en kabine i rigtig god kvalitet. Byggekvaliteten er god og det samme er materialerne.
Taycan byder ikke på en kæmpestor infotainmentskærm, som der ellers er blevet trenden – men det gør absolut intet. Porsches infotainmentsystem er hurtigt, brugervenligt og byder på gode funktioner. De kunne dog arbejde på at få brugerfladen til at se mere moderne ud. Der er også trådløs Android Auto og Apple CarPlay.
Se også: Se priser og leasingtilbud på elbiler
Dette kunne være bedre ved Porsche Taycan
En Porsche Taycan er dyr, men udstyret er næsten lige så dyrt. Man får let brugt en halv million på udstyr, når man konfigurer en Taycan.
Bagsædet er ganske komfortabel, men er ikke det mest rummelige. Der er begrænset med plads til ben og hoved, som ikke er velegnet til højere personer meget over 180 cm.
På en Porsche Taycan får man to års fabriksgaranti med ubegrænsede kilometer. Der gives til sammenligning i dag helt op til 10 års garanti på nye biler med kilometerbegrænsning og 5 år uden kilometerbegrænsning.
Se også: Alle elbiler i premium-klassen