Mercedes opfinder geniale bremser til elbiler
Mercedes-Benz har gentænkt hvordan bremser til elbiler kan gøres bedre og bør fungere, som lever op til Euro 7-forordningen, som fastsætter nye regler for elbiler, herunder bremsepartikelemissioner.
Se også: Priser, bedømmelse og sammenligning af elbiler
Mercedes gemmer bremserne i elmotoren
Fremtidens Mercedes-Benz elbiler har måske ikke traditionelle skivebremser, som vi kender dem i dag. Mercedes har netop løftet sløret for et nyt system, hvor bremserne er indbygget i den elektriske motor.
Kun cirka 2 % af bremsningen er mekanisk for en elbil, mens 98 % kan håndteres af regenerativ bremsning, fortæller Mercedes’ ingeniørteam.
Mercedes-Benz’ ingeniører i Tyskland har vist deres seneste innovation inden for elbilers drivlinje, kaldet In-Drive. Det er et nyudviklet system, der flytter bremserne fra bag hjulene til inde i en elbils motorhus. Mercedes kalder internt systemet for “fremtidens bremse”.
In-Drive er – ligesom skivebremser – et friktionsbaseret bremsesystem med klodser og metalrotorer, der bremser bilen ved hjælp af tryk. Men hele systemet er forseglet og indkapslet i drivenhedens hus i elbilen. En rotor og en bremseklods støtter den elektriske motor i metalhuset. For at holde tingene nedkølede, da der ikke er nogen luftstrøm, er systemet vandkølet, selvom ingeniørerne stadig leger med forskellige væsker og viskositeter, da enheden skal aflede en masse varme uden en radiator.
Denne type system, der siges at være designet til køretøjets levetid, som Mercedes definerer som 15 år eller 186.400 km, kan sænke driftsomkostningerne. Systemets klodser holder længere end nutidens bremseklodser, da de omfatter hele skiven og dermed har et større overfladeareal.
Mercedes har designet systemet, så det kan monteres midt på forakslen uden elmotor til baghjulstræk med én motor. Ved at flytte bremsesystemet til midten af køretøjet vil man flytte og fjerne uaffjedret masse, hvilket igen vil forbedre køreegenskaberne.
Mercedes siger, at systemet i dag er dyrere end traditionelle bremser, men målet er at bringe omkostningerne ned på niveau med traditionelle bremser.
Mercedes afslører, at In-Drive-systemet allerede bliver testet, men giver endnu ikke en tidslinje for produktion af systemet.
Se også: Nyeste test og anmeldelser af elbiler
Perspektivering
Mercedes er nok ikke de eneste, der arbejder på nye bremsesystemer. Mercedes-Benz havde sandsynligvis ikke udviklet dette nye bremsesystem til elbiler, hvis ikke nye større krav om emissionsgrænser for vejkøretøjer er gældende fra 2035.
Euro 7-forordningen skal sikre strengere grænser for køretøjer, hvor der fokuseres på reducering i luftforurenende emissioner fra udstødningsgasser, emissioner fra bremser, dækslitage og bedre holdbarhed på batterier til elbiler. Den nye forordning fastsætter også strengere krav til bilernes levetid.
Euro 7 indfører strengere grænser for partikelemissioner, der produceres ved bremsning, med specifikke grænser for elektriske køretøjer. Netop derfor udvikles der lige nu nye bremsesystemer, som kan leve op til disse strengere krav.
Se også: Kommende elbiler i Danmark i 2024, 2025 og 2026
Vi anbefaler:
Se ifs tilbud på elbilforsikring
Guide til opladning med ladeboks
Alle elbiler fra Mercedes-Benz i Danmark