Zeekr 7 GT kommer til Europa: 10-80 % på 10 min. og lang rækkevidde

Zeekr 7 GT er en ny stationcar fra det kinesiske bilmærke under Geely, der kommer til Europa. Den nye elbil lader op fra 10-80 på kun 10,5 minut.

Zeekr 7 GT kommer til Europa: 10-80 % på 10 min. og lang rækkevidde

Det kinesiske elbilmærke Zeekr har i Kina lanceret mærkets anden stationcar: Modellen 007 GT, som senere kommer til Europa under navnet Zeekr 7 GT.

Zeekr 7 GT er en elektrisk stationcar med fokus på ydeevne, komfort og teknologi fra øverste hylde.

Se også: Alle elbiler fra Zeekr i Danmark

Lang rækkevidde og vild opladning

Zeekr 7 GT anvender Geelys 800 volt-platform, som muliggør ekstremt hurtig opladning. I varianten med et 75 kWh LFP-batteri er en DC-lynladning fra 10-80 procent overstået på kun 10,5 minut. Ladeeffekten er ukendt, men formentlig et godt stykke over 400 kW.

Varianten med det “lille” batteri har en CLTC-rækkevidde i Kina på 585 km, hvilket svarer til omkring 465 km efter WLTP-normen. Zeekr 7 GT fås også med et større 100 kWh NMC-batteri, hvor rækkevidden hedder 825 km (CLTC), som svarer til omkring 650 km (WLTP). Ladetiden er endnu ukendt, men formentlig stadig under et kvarter.

Som navnet lægger op til, mangler der heller ikke hestekræfter. Basismodellen yder 310 kW (416 hk), har et drejningsmoment på 440 Nm og accelerer fra 0-100 km/t på 5,3 sekund.

Udgaven med to motorer og firehjulstræk yder 475 kW (639 hk), har et drejningsmoment på 710 Nm og accelerer fra 0-100 km/t på bare 2,95 sekund.

Kabinen byder på luksus med NAPPA-læder, massage, varme og ventilation i sæderne og et infotainmentsystem drevet af en Qualcomm 8295-chip. Zeekrs nye G-Pilot H7 førerassistentsystemer drives af to Nvidia Orin-X chips.

Se også: Sammenlign alle elektriske stationcars

Zeekr 7 GT: Mulig dansk pris og lancering

Zeekr 7 GT kommer ifølge Zeekr til Europa, men den nærmere tidshorisont er endnu ukendt.

I Kina er Zeekr 7 GT netop kommet til salg, og her koster den fra 202.900 yuan. Det er utroligt nok billigere end Zeekr 7X, som koster fra 29.900 yuan i Kina, og som netop er lanceret i Danmark med en startpris på 399.990 kr.

Hvis samme prisforskel gør sig gældende i Danmark, tyder det på, at Zeekr 7 GT får en pris i Danmark 360.000 kr. En pris omkring de 400.000 kr. virker dog mere sandsynlig, men man ved aldrig. Zeekr har allerede overrasket med prisen på 7X.

Kan Zeekr få succes i Danmark?

Hvis Zeekr 7 GT bliver introduceret i Danmark til denne pris, kan vi altså forvente endnu en yderst konkurrencedygtig elbil fra bilkoncernen, der også ejer Volvo, Polestar og Lotus.

Specifikationer, prisen og garantien (5 år og mulighed for at forlænge til 10 år/200.000 km ved overholdelse af service) er der ikke noget at sætte en finger på.

Zeekrs udfordring bliver, ligesom de fleste andre kinesiske elbilmærker, at danskerne endnu ikke har omfavnet de kinesiske elbiler.

Kun BYD og Xpeng har haft nogen succes på det danske marked, men ellers har succesen for kinesiske bilmærker som AiwaysHongqiVoyahJACNIOBAW og Maxus været yderst begrænset.

Se også: Se de mest populære elbiler i Danmark

Bedste alternativer til Zeekr 7 GT

Zeekr 7 GT er en stationcar i mellemklassen, der dog har specifikationer som en væsentligt dyrere elbil. Den kommer derfor også til at konkurrere mod væsentligt dyrere elektriske stationcars fra særligt tyske premium-mærker. Blandt de bedste alternativer til Zeekr 7 GT finder vi stationcars som:

Vi anbefaler:
Test og anmeldelser af elektriske stationcars
Se hvilke elbiler der klarer sig Bedst i Test
Hvad koster Danmarks billigste elbil?
Kommende elbiler i 2025, 2026 og 2027