Skoda reducerer DC-ladeeffekten i Elroq 85

Skoda reducerer den maksimale DC-ladeeffekt i Skoda Elroq 85 fra 175 til 135 KW. I praksis har det dog kun minimal betydning, da den får en mere jævn ladekurve.

Skoda reducerer DC-ladeeffekten i Elroq 85

Skoda sænker DC-ladeeffekten i SUV’en Elroq 85 fra 175 kW til 135 kW – en reduktion på 23 procent. Årsagen er ifølge det tyske medie Heise et skift af battterileverandør, som har været nødvendigt for at undgå lange leveringstider.

Ændringen gælder fra produktionsuge 25 i Sverige, ligesom Skoda Danmark også har bekræftet, at det gælder i Danmark. Ændringen skulle – i hvert fald i Sverige – gælde frem til andet kvartal 2026.

Trods den lavere maksimale ladeeffekt på 135 kW i stedet for 175 kW forbliver ladetiden fra 10 til 80 procent ifølge Skoda uændret på 28 minutter. Det skyldes en mere jævn ladekurve. Kortere opladninger fra eksempelvis 10 til 40 procent tager dog lidt længere tid.

Se også: Priser, specifikationer og billeder af Skoda Elroq

En jævn ladekurve er vigtigere end høj ladeeffekt

Ændringen gælder kun for 85-varianten af Skoda Elroq – altså udgaven med det store batteri og en rækkevidde på op til 576 km. Det vil sige, at de billigere udgaver, Elroq 50 og Elroq 60, har en højere maksimal ladeeffekt end Elroq 80 på henholdsvis 145 og 165 kW.

Dermed får Skoda Elroq 85 samme DC-ladeeffekt og formentlig også samme ladekurve som Skoda Enyaq 85, Cupra Tavascan med 77 kWh batteri og Audi Q4 e-tron 45 , der også topper på 135 kW, og som klarer 10-80 procent på 28 minutter.

I praksis vil forskellen dog være svær at bemærke, og det er det vigtigste at bide mærke i. Den maksimale DC-ladeeffekt er ikke et udtryk for, hvor hurtigt en elbil kan lade. Den fortæller blot, hvor høj en effekt der kan nås på et givent tidspunkt. En høj DC-ladeeffekt på eksempelvis 250 kW er ikke meget værd, hvis den høje ladeeffekt kun er mulig at opnå ved 10-15 procent batteriniveau (SoC), hvorefter ladeeffekten halveres eller det, der er værre.

Som Skoda viser er en jævn ladekurve med en knap så høj maksimal DC-ladeeffekt lige så brugbar, idet man opnår samme ladetid fra 10 til 80 procent. Ladekurven er altså mindst lige så vigtig at orientere sig efter som DC-ladeeffekten, når du kigger på ny elbil.

Se også: Alle elbiler fra Skoda

Perspektivering

Vil du se elbilers ladekurve? På Mobilsiden.dk kan du se alle elbiler med den bedste ladekurve. Du kan også se ladekurven på de mest populære elbiler.

Vi anbefaler:
Sammenlign alle SUV’er
Test og anmeldelser af elbiler
Se hvilke elbiler der er bedst i test
Priser på Danmarks billigste elbiler
Kommende elbiler i 2025, 2026 og 2027