Nyt elbilbatteri fra Toshiba lader 80 % på 6 minutter

Næste generations Super Charge Ion Battery (SCiB) fra Toshiba kan lade ekstremt hurtigt, har lang holdbarhed og tåler høje temperaturer. Batteriet er dog ikke helt fri for ulemper.

Nyt elbilbatteri fra Toshiba lader 80 % på 6 minutter

Ved Asia Sustainable Energy Week 2025 i Bangkok præsenterer Toshiba den nyeste udgave af det såkaldte Super Charge Ion Battery (SCiB) – et type af litium-ion-batteri, der har eksisteret siden 2007.

Batteriet anvender en litium-titanium-oxid (LTO) og kan i den nyeste udgave oplades 80 procent på kun seks minutter. Samtidig har batteriet en lang levetid på over 20.000 cyklusser.

Det nye batteri har et bredt anvendelsesområde, idet det har høj sikkerhed, fungerer i et bredt temperaturområde og derfor også er velegnet i meget varme klimaer. Derfor kan det få anvendelser i alt fra elbiler og energilagringssystemer til logitikflåder og skibe.

Samsung har også tidligere brugt batterikemien i sine stylusser til telefoner.

Toshiba tester også et Battery-as-a-Service-koncept i Bangkok, hvor motorcykeltaxier bytter batterier frem for at købe og eje dem.

Se også: Priser, bedømmelse og sammenligning af elbiler

Lynopladning til fremtidens kommercielle elbiler

Toshiba har udviklet SCiB-batterier siden 2007, og de har også været brugt i elbiler som Mitsubishi i-MiEV. Meget er dog sket siden, og udviklingen i batteriteknologi giver nu nyt liv til batterikemien, der lever i skyggen af de mere udbredte litium-nikkel-mangan-batterier (NMC) og litium-jern-fosfat-batterier (LFP).

Særligt den ekstremt hurtige ladetid gør batterikemien interessant i elbiler, hvor en kort ladetid og lang levetid på batteriet er langt vigtigere end en lang rækkevidde, som man sjældent udnytter fuldt ud.

Bilproducenterne og batteriproducenter har allerede opnået enorme forbedringer med NMC- og LFP-batteriteknologierne, så om Toshibas batteriteknologi kan vinde indpas i markedet for elbiler, er tvivlsomt. SCiB-batteriet har nemlig en lavere energitæthed end eksisterende litium-ion-teknologier, hvilket betyder tungere batterier og kortere rækkevidde. Samtidig er SCiB-batteriet stadig dyrere pr. kWh.

Til gengæld har det stort potentiale til kommercielle flåder af køretøjer som taxaer, varebiler og busser, hvor korte ladepauser og høj driftstid er afgørende.

Se også: Disse elbiler gør det bedst i test

Perspektivering

Usikkerhed om batteriets levetid og garantier får stadig mange til at tøve med at købe elbil. Hvis du gerne vil undgå uforudsete værditab, bekymringer om batterislitage og andre usikkerheder, kan privatleasing være et attraktivt valg.

Med privatleasing betaler du en fast månedlig ydelse og slipper for risikoen ved værditab. Samtidig har du ofte mulighed for at opsige aftalen efter 12 måneder.

Læs mere om fordelene ved privatleasing af elbil.

Vi anbefaler:
Hvad er solid state-batterier? Se fordele og ulemper
Hvilken ladeboks og ladeløsning skal jeg vælge?
Hvorfor vælge elbil?
Kommende elbiler i 2025, 2026 og 2027
Test og anmeldelser af elbiler