Ny Xpeng P7 bliver billigere end den gamle P7

Den nye Xpeng P7 er endnu billigere end forgængeren i Kina. Det lover godt for den danske pris, som kan blive mere konkurrencedygtig.

Ny Xpeng P7 bliver billigere end den gamle P7

Xpeng har vind i sejlene i Danmark med elbilerne G6 og G9, og vi snart kommer turen til den nye P7, som vi forventer at se i Danmark inden årets udgang.

Den nye Xpeng P7 har netop fået en virkelig skarp pris i Kina. Den lave pris samt massive teknologiske forbedringer gør, at den nye Xpeng P7 sætter en ny standard inden for sedaner.

Se en mulig dansk pris på den nye Xpeng P7 og de bedste alternativer i samme prisleje.

Se også: Priser, specifikationer og billeder af ny Xpeng P7

Ny Xpeng P7 er billigere end forgængeren

I Kina har den nye Xpeng P7 fået en yderst konkurrencedygtig pris på 219.800 yuan. Til sammenligning kostede den gamle P7 fra 229.900 yuan. Det er altså en prisreduktion på 4,4 procent.

Hvis samme prisfald gør sig gældende herhjemme, kan det betyde, at den nye Xpeng P7 får en pris i Danmark omkring 380.000 kr. mod den tidligere pris på 399.990 kr.

I det prisleje er Xpeng P7 noget dyrere end de tre billigste elektriske sedaner, som alle koster omkring 300.000 kr. Til gengæld har den også nogle yderst spændende specifikationer og al udstyr, man kan ønske sig, som retfærdiggør prisforskellen.

Den nye Xpeng P7 yder mellem 270 kW (363 hk) og 437 kW (586 hk) alt efter variant. Den kommer med LFP-batterier med en kapacitet fra 74,9 og op til 92,2 kWh, som giver en CLTC-rækkevidde på mellem 702 og 820 km. Det svarer til en WLTP-rækkevidde omkring 575-670 km.

Til sammenligning har de direkte alternativer til omkring 300.000 kr. en WLTP-rækkevidde på mellem 429 og 513 km i basisvarianterne.

Den nye P7 har et helt nyt design med et retro-futuristisk og mere sporty udtryk. Ydeevnen spænder fra 0-100 km/t på 5,8 sekunder i basismodellen til 3,7 sekunder i topversionen med firehjulstræk.

Xpeng P7 anvender et 800 volt batterisystem ligesom den nye G6 og nye G9. Det muliggør hurtig opladning fra 10 til 80 procent på mellem 11,3 og 12 minutter alt efter variant.

Se også: Se alle elbiler fra Xpeng i Danmark

Kan blive markedets bedste sedan

Den nye Xpeng P7 står til at blive en yderst interessant elbil, der på mange måder er anderledes end den forrige og ellers stilfulde P7 – men som ser ud til at have potentiale til at sælge meget bedre end den gamle P7.

Foreløbig har P7 levet i skyggen af G6 og G9 og har solgt temmelig dårligt, men med en lavere pris end tidligere, markant bedre specifikationer end konkurrenterne og et – i vores optik – yderst vellykket design står den nye Xpeng P7 til at kunne blive en meget interessant elbil for dem, der ønsker en sedan.

Vi har set Xpeng presse prisen på G6 gevaldigt ned til kun 299.900 kr., hvilket har gjort SUV’en yderst populær. Hvis Xpeng vil have noget mere gang i salget end tidligere, kunne man forestille sig, at prisen på den nye P7 bliver endnu lavere end omkring de 380.000 kr., hvilket vil gør den mere konkurrencedygtig. Jo lavere en pris, desto bedre kan den konkurrere med sællerten Tesla Model 3, men som det ser ud nu, vil den nye P7 blive noget dyrere end de billigste sedaner til 300.000 kr.

Den gamle Xpeng P7 er for nylig udgået i Danmark, så mon ikke vi snart får den nye P7 at se i Danmark? Vi forventer, at den kommer til Danmark inden årets udgang.

Se også: Sammenlign alle elektriske sedaner

Bedste alternativer til ny Xpeng P7

Xpeng P7 er en sedan i mellemklassen, som prismæssigt placerer sig et stykke over de billigste sedaner til 300.000 kr. Se de bedste alternativer i det forventede prisleje, som den Xpeng P7 får:

  • BYD Seal: Pris fra 349.995 kr. Bedømmelse: 77/100 (god)
  • Volkswagen ID.7: Pris fra 399.995 kr. Bedømmelse: 78/100 (god)
  • Hongqi EH7: Pris fra 349.990 kr. Bedømmelse: Endnu ikke bedømt

Vi anbefaler:
Hvilke elbiler er Bedst i Test?
Danskerne gider ikke købe kinesiske elbiler
Kommende elbiler i 2025, 2026 og 2027
Billigste elbiler i Danmark