BMW introducerer håndfri kørsel i ny iX3
Udviklingen af nye førerassistentsystemer går lynhurtig, og kampen om at være først med selvkørende biler er intens. Nu melder BMW og Qualcomm sig ind i kampen med et fællesudviklet førerassistentsystem, der lader dig køre uden at have hænderne på rattet.
Førerassistentsystemer, der overtager hele eller dele af kørslen, kan dog være en falsk tryghed, og der er fortsat lang vej til ægte selvkørende biler overalt.
Se også fordele og ulemper ved selvkørende teknologi.
Håndfri kørsel i 100 lande i 2026
Qualcomm og BMW lancerer i 2026 et nyt førerassistentsystem, der gør det muligt at slippe hænderne fra rattet på godkendte veje.
Snapdragon Ride Pilot, som det nye førerassistentsystem hedder, er baseret på Qualcomms Snapdragon Ride-chip. Førerassistentsystemet anvender helt nye softwareløsninger, herunder AI, og er udviklet i fællesskab med BMW for at leve op til de højeste sikkerhedsstandarder.
Nye funktioner i BMW iX3
|
Ifølge Qualcomm er der tale om systemer på niveau 2+ ud af 5 inden for selvkørende teknologi. Løsningen minder om Teslas FSD og Fords BlueCruise, men Qualcomm fremhæver, at den allerede er godkendt til brug i 60 lande og forventes at rulle ud i over 100 lande i 2026.
Teknologien får i 2026 debut i BMW’s nye SUV, iX3, som netop er introduceret i Danmark.
Se også: Test og anmeldelser af elbilers selvkørende egenskaber
Førerassistentsystemer giver falsk tryghed
Qualcomm og BMW har store ambitioner med sit nye førerassistentsystem, men forskning peger på, at delvist autonome systemer ofte skaber en falsk tryghed, hvor førere overlader for meget ansvar til bilen. For stor afhængighed af førerassistentsystemerne kan føre til længere reaktionstider i kritiske situationer, hvilket øger risikoen for ulykker.
Qualcomm fremhæver, at systemet inkluderer overvågning af førerens opmærksomhed, og at der er redundans i algoritmerne, men spørgsmålet er, om systemet i praksis er så meget anderledes end konkurrenternes, som fortsat har store mangler og begrænsninger.
Den store udfordring bliver balancen mellem at give føreren frihed og samtidig sikre, at ansvaret ikke glider helt væk. Hvis Qualcomm kan dokumentere bedre sikkerhed end førerassistentsystemerne fra blandt andet Tesla og Ford, kan teknologien blive den nyskabelse, som Qualcomm hævder, at der er tale om. Uanset hvad er vi fortsat langt fra en virkelighed med selvkørende biler overalt.
Flere bilmærker understøtter allerede niveau 2+ eller endda niveau 3 inden for selvkørende teknologi – for eksempel BYD (i Kina), Ford og Mercedes-Benz, mens de fleste andre er på niveau 2.
Se også: Hvad er selvkørende biler? Alt om førerløse biler
Perspektivering
Er du tvivl om forskellen på de forskellige niveauer inden for selvkørende teknologi? Selv mere om selvkørende biler og de fem niveauer inden for selvkørende teknologi.
Vi anbefaler:
Hvilke elbiler er Bedst i Test?
Kommende elbiler i 2025, 2026 og 2027
Priser på de billigste elbiler i Danmark
Derfor skal du lease en elbil i stedet for at købe den