Overflødige ladeabonnementer bliver gratis
Lademarkedet er under stor forandring lige nu, efter regeringen meldte ud, at elafgiften sænkes til 0,8 øre per kWh i 2026 og 2027. Hvad betyder det for elbilisters nuværende ladeabonnement?
EWII har som den første ladeoperatør nu svaret: Serviceaftaler bliver gratis. Til gengæld bliver elaftaler nu det, som skal tjene pengene hjem.
Læs mere om, hvordan lademarkedet forandrer sig i disse måneder.
Se også: De bedste ladeudbydere – se bedømmelser på ladeoperatører
EWII gør overflødig serviceaftale gratis
Energiselskabet og ladeudbyderen EWII har besluttet at gøre sin serviceaftale til private ladebokse gratis. Tidligere kostede en serviceaftale hos EWII 79 kr./md., men med udsigt til, at regeringen stort set eliminerer elafgiften i 2026 og 2027, forsvinder den primære grund til at betale for en serviceaftale.
EWII inkluderer nu serviceaftalen gratis, hvilket vil sige, at kunder hos selskabet fortsat får adgang til de øvrige fordele: Intelligent opladning, service på ladeboksen i tilfælde af fejl eller nedbrud og refusion af elafgiften frem til nytår.
Se også: Test og anmeldelser af elbiler
Elaftaler bliver ladeudbydernes nye indtægtskilde
At EWII nu sænker prisen på sin serviceaftale til 0 kr., er et offensivt træk, som tvinger de mange andre ladeudbydere i Danmark til også snart at reagere på regeringens plan om at sænke elafgiften fra 72,7 øre til EU’s minimum på 0,8 øre per kWh i 2026 og 2027.
Som vi også tidligere har beskrevet, bliver de nuværende serviceaftaler overflødige. For det første fordi man ikke længere får elafgiften refunderet, hvilket har været den altoverskyggende grund til at vælge en serviceaftale. Og for det andet fordi en ladeboks sjældent har brug for den service, som en serviceaftale derudover giver adgang til.
Ladeudbyderne har i bund og grund ikke noget at tilbyde i en serviceaftale, som er værd at tage penge for, og derfor gør EWII det eneste rigtige ved at gøre serviceaftalen gratis. Og ved at lægge ud med dette initiativ som den første ladeudbyder lægger ladeudbyderen pres på de øvrige ladeudbydere på markedet. Dermed stiller EWII sig i en gunstig position, hvor ladeudbyderen kan vinde kunder på at have reageret på den sænkede elafgift som den første ladeudbyder.
Det er dog også værd at bemærke, at EWII stiller krav om, at man opretter en elaftale hos selskabet. Det er naturligvis her, at EWII fremover kommer til at tjene sine penge, og derfor kan selskabet relativt let tage 0 kr./md. for en serviceaftale. EWIIs billigste elaftale, Timepris, har et tillæg på 3,75 øre/kWh og en abonnementspris på 29 kr./md.
Siden regeringens udmelding i august har danske elbilister været et stort spørgsmålstegn i forhold til, hvad det betyder for dem og deres nuværende ladeabonnement. Ved allerede nu at gøre sin serviceaftale gratis har EWII en klar besked til de mange elbilister med egen ladeboks, som er i tvivl om, hvad der skal ske i de kommende måneder: At det sagtens kan svare sig at være kunde hos EWII, selv efter elafgiften er stort set elimineret.
Vi mangler endnu at se alle de andre store ladeudbydere som Clever, OK, Norlys, Greenbow, Looad, NRGi, TakeCHARGE og AURA udmelde deres tiltag.
Se også: Se de mest populære elbiler i Danmark
Perspektivering
I tvivl om, hvilken ladeudbyder du skal vælge? Gå efter den, der klarer sig bedst på kundeservice. Se de bedste ladeudbydere i Danmark.
Vi anbefaler:
Priser på de billigste elbiler i Danmark
Hvilke elbiler er Bedst i Test?
Zaptec Go – en testvinder
Kommende elbiler i 2025, 2026 og 2025