Nu kommer elbiler med solid state-batteri

Solid state-batterier har været mange år undervejs, men nu kommer de sidst i 2025. Med de nye faststofbatterier fordufter enhver rest af rækkeviddeangst.

Nu kommer elbiler med solid state-batteri

Efter mange år er ventetiden på solid state-batterier slut. Batteriproducenten Farasis Energy begynder produktionen af sit første solid state-batteri sidst i 2025.

Solid state-batterier er den hellige gral inden for elbilbatterier og kommer til at udrydde enhver rest af rækkeviddeangst – se de mange fordele ved den nye batteriteknologi.

Se også: Sådan passer du bedst på elbilens batteri

Farasis Energy leverer de første solid state-batterier sidst i 2025

Batteriproducenten Farasis Energy, som har virksomheder som Mercedes-Benz, Xpeng AeroHT og GAC som sine kunder, begynder at levere de første solid state-batterier i slutningen af 2025.

Dermed er Farasis Eneergy en af de første – hvis ikke den første – batteriproducenter til at kommercialisere faststofbatterier.

Første generations solid state-batteri fra virksomheden leveres kun i små partier til udvalgte kunder og er en del af en pilotproduktion med en produktionskapacitet på 0,2 GWh. Det svarer til 200.000 kWh eller 2.000 solid state-batterier med en kapacitet på 100 kWh.

Det nuværende faststofbatteri bevarer omkring 90 % af batterikapaciteten efter 1.000 ladecyklusser og har en høj energitæthed på 400 Wh/kg. I 2026 og 2027 lancerer Farasis Energy forbedrede faststofbatterier med endnu højere energitæthed.

Se også: Disse elbiler er Bedst i Test

Solid state-batterier udrydder enhver rækkeviddeangst

Solid state-batteriet er en gamechanger for elbiler. Batteriteknologien udmærker sig ved at have høj energitæthed, høj stabilitet og dermed høj sikkerhed samt en evne til at fungere over et bredt temperaturområde.

Den helt store forskel i forhold til dagens batteriteknologier er, at et solid state-batteri anvender en fast elektrolyt i stedet for en flydende elektrolyt. Elektrolytten er det stof i battericellerne, som sørger for, at litium-ioner kan bevæge sig mellem anoden og katoden under opladning og afladning.

Solid state-batteriteknologien består ikke af én bestemt kemisk sammensætning, men af uendeligt mange kemiske sammensætninger. Ofte anvendes der keramiske, polymer-baserede eller komposit-baserede elektrolytter, mens foreløbige solid state-batterier anvender anoder af litium eller silicium og katoder af nikkel eller svovl.

Uanset kemisk sammensætning udmærker solid state-batterierne sig ved at være dagens batteriteknologi overlegen. På grund af den højere energitæthed opnår elbiler med solid state-batterier ekstrem lang rækkevidde.

For nylig demonstrerede Mercedes-Benz, at sedanen EQS med et faststofbatteri kunne køre 1.205 km uden ladestop og stadig have 137 km rækkevidde tilbage.

Solid state-batterier kommer med andre ord til at udrydde alt, hvad der hedder rækkeviddeangst og brandrisiko. Til gengæld bliver de kun tilgængelige i de dyre premium-elbiler helt til en start, men allerede i løbet af 2026 og i 2027 bør vi se billigere elbiler med faststofbatterier.

Se også: Alle kommende elbiler i 2025, 2026 og 2027

Perspektivering

Den hastige udvikling af ny batteriteknologi kan potentielt gøre elbiler med dagens batteriteknologi håbløst forældet allerede om et, to eller tre år. Vi anbefaler derfor privatlease din næste elbil for at slippe for alle bekymringer om pludseligt store værditab som følge af den teknologiske udvikling. Læs mere om fordele ved privatleasing.

Vil du vide mere om faststofbatterier? Se fordele og ulemper ved solid state-batterier.

Vi anbefaler:
Se alle elektriske bybiler
Test og anmeldelser af elbiler
Priser på de billigste elbiler i Danmark