Stellantis vil revolutionere elbilen med integreret batterisystem

Stellantis vil fjerne elbilers on-board charger (indbygget lader) og inverter og indbygge komponenterne direkte i batteriet. Det vil give massive forbedringer til fremtidens elbiler.

Stellantis vil revolutionere elbilen med integreret batterisystem

Ny batteriteknologi i elbiler dukker hele tiden op. Nu har bilkoncernen Stellantis introduceret ny teknologi, hvor elbilens inverter og indbyggede lader er indbygget i batterisystemet.

Teknologien fjerner en masse komplekse komponenter, frigiver plads og forbedrer fremtidens elbiler over hele linjen – se hvordan det integrerede batterisystem kan blive Stellantis-koncernens redning.

Se også: Sammenlign elbiler på pris og kvalitet

Stellantis tester integreret batterisystem i Peugeot e-3008

Stellantis, der står bag bilmærker som Peugeot, Opel, Citroën og Fiat tester i samarbejde med batterispecialisten Saft en ny batteriteknologi kaldet Intelligent Battery Integrated System (IBIS).

Batterisystemet udmærker sig ved at integrere inverter og den indbyggede oplader (on-board charger) direkte i batteripakken – noget der normalt er separate og meget dyre komponenter i elbiler.

Stellantis har testet en prototype i Peugeot e-3008, hvor teknologien har reduceret vægten med cirka 40 kg, frigjort 17 liter plads og øget motorens ydeevne med 15 %, uden at batteriet er blevet større.

Se også: Se garantien på alle elbiler i Danmark

Fremtidens elbiler får massive forbedringer

For dig som elbilist er der udsigt til et utal af forbedringer i fremtidens elbiler, hvis Stellantis lykkes med at kommercialisere det nye integrerede batterisystem:

  • hurtigere acceleration
  • 15 procent højere motorydeevne
  • 10 % lavere strømforbrug
  • mindre energitab under opladning
  • 15 procent kortere ladetid
  • AC-ladeeffekt på op til 200 kW
  • DC-spænding på 400, 800 og 1.200 volt
  • 10 procent længere levetid på batteriet
  • 3x højere pålidelighed
  • 17 liter ekstra plads
  • 40 kg lettere

Det er al sammen forbedringer, som vil gøre fremtidens elbiler bedre og mere attraktive.

Et skift til en teknologi, der kan introducere alle disse mange forbedringer i fremtidens elbiler, er lige hvad Stellantis har brug for. Stellantis har i mange år haft massive problemer med defekte indbyggede ladere (on-board chargere), der har ført til mange utilfredse elbilejere, dyre reparationer og et svækket omdømme.

Det nye integrerede batterisystem kan derfor blive strategisk vigtigt for Stellantis. Ved at samle inverter og indbygget oplader i selve batteripakken kan koncernen viske tavlen ren og starte fra ny. Lykkes implementeringen, kan teknologien både genoprette forbrugernes tillid til Stellantis’ elbiler og styrke koncernens salg af elbiler i et presset marked.

Se også: Hvilken ladeboks og ladeløsning skal jeg vælge?

Perspektivering

Der kommer hele tiden nye teknologiske forbedringer til elbiler. Læs mere om seneste nyheder om elbilteknologi.

Vi anbefaler:
Se hvilke elbiler der er Bedst i Test
Test og anmeldelser af elbiler
Sådan passer du bedst på elbilens batteri